Транспортна револуција у Јапану: Пут са покретном траком од 500 км могао би да реши два велика проблема
Пут са покретном траком дугачак 500 километара између Токија и Осаке могао би помоћи Јапану да реши два проблема: емисију гасова стаклене баште и недостатак возача камиона.
Министарство за земљу, инфраструктуру, саобраћај и туризам (МЛИТ) прошлог месеца је представило најновије планове за ову трасу. Према плану, роба би се транспортовала на покретним тракама које би пролазиле кроз средину аутопутева, дуж зауставних трака или кроз подземне тунеле у аутоматизованим, електричним возилима без возача.
Овај 24-часовни "Autoflow-Road" могао би дневно превозити исту количину терета као 25.000 камиона.
Пројекат би могао бити оперативан у року од једне деценије, а према проценама листа Yomiuri, коштао би до 80 милијарди јена (512 милиона евра) по 10 километара пута.
Недостатак возача у Јапану могао би донети еколошке користи
Предложени аутоматизовани путеви ће, према МЛИТ-у, "одговорити на логистичку кризу и смањити емисију гасова стаклене баште," док ће у потпуности искористити расположиви простор на путевима.
Главни циљ пројекта је решавање све озбиљнијег проблема недостатка возача камиона у Јапану, изазваног старењем становништва и невољношћу млађих генерација да уђу у индустрију познату по ниским платама и дугим радним сатима.
Нова правила која ограничавају број прековремених сати које возачи смеју радити додатно повећавају кашњења у испоруци. Ово је посебно проблематично за свеже производе попут јагода и кинеског купуса, који морају бити транспортовани одмах након бербе како не би дошло до пропадања или губитка вредности.
Више од 90 одсто терета у Јапану тренутно се превози друмским путем.
Студија Института за истраживање Номура сугерише да ће до 2030. године Јапану недостајати 35 одсто возача камиона у односу на количину терета коју треба превести, при чему ће рурална подручја бити најтеже погођена.
Иако на много већој скали, овај систем могао би бити моделован према постојећим покретним тракама које се користе у рудницима.
Теретни транспорт утиче на емисију угљен-диоксида?
Међународни транспортни форум (ИТФ) процењује да транспорт робе повезан са трговином доприноси са више од 7 одсто укупних емисија ЦО2 на глобалном нивоу - и чини око 30 одсто свих емисија повезаних са транспортом.
Сједињене Америчке Државе, Кина и Европска унија су највећи загађивачи у друмском теретном транспорту, док Јапан доприноси са око 3 одсто, према подацима Међународне агенције за енергију (ИЕА).
Јапан има циљ да смањи емисију гасова стаклене баште за 46 одсто до 2030. године.
Иако су тешка возила, дуги сати и велике удаљености у теретном транспорту препрека за коришћење електричних возила (ЕВ), нека предузећа су их увела за краће руте и мање камионе.
Други начини декарбонизације теретног транспорта, попут коришћења јапанских линија брзих возова, комбиновања камиона са бродовима и побољшања ефикасности, такође су у фази испитивања.