Председник Вучић отворио скуп министара транспорта и градоначелника Кина+16 (ФОТО/ВИДЕО)
Самит министара транспорта Кине и 16 земаља централне и источне Европе и Трећи форум градоначелника главних градова земаља учесница у механизму Кина плус 16 свечано је данас у Београду отворио председник Србије Александар Вучић.
Домаћин највећег регионалног скупа о инфраструктурним пројектима с Кином је потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић.
У уводном делу у Палати Србија обрати се, поред председника Вучића, и министар енергетике и национални координатор за сарадњу Кине и ЦИЕ Александар Антић, представник кинеског Секретаријата за сарадњу са земљама ЦИЕ из Пекинга Ли Јуђе, градоначелник Београда Зоран Радојичић, заменица градоначелника Пекинга Ванг Хунг и министар транспорта Кине Ли Сјаопенг.
Председник Србије Александар Вучић истакао је данас, отварајући Самит министара транспорта Кине и 16 земаља централне и источне Европе и Трећи форум градоначелника главних градова земаља учесница у том механизму, да земље југоисточне и централне Европе треба међусобно боље да се повежу.
Вучић је, у свом обраћању, нагласио да је повезивање региона, а данас је од пресудног значаја за напредак повезивање, указао да, када се погледа простор бивше Југославије, може да се види да БиХ и Србија немају ниједан аутопут који их спаја, нити пругу, а слично је и са Црном Гором, Румунијом, нешто боље са Бугарском и Македонијом.
- Инфраструктурно нисмо повезани, иако смо главни трговински партнери - подвукао је он.
То су ствари које, према његовим речима, морамо да исправљамо.
- Суштина је у повезивању, да мењамо робе, услуге, на најбољи начин смањимо оперативне трошкове. Зато улажемо много новца у развој инфраструктуре, речних лука, путева. Спремни смо да саслушамо у томе савете наших кинеских пријатеља, и да дамо пун допринос пројекту „Један појас, један пут“ - рекао је он.
Вучић је истакао да је оно због чега су сви окупљени данас на овом форуму нови путеви, сарадња и пријатељство.
- Желимо да будемо бољи, да се спојимо у једну целину остварених народа - нагласио је он.
Изразио је уверење да ће бити изграђени аутопутеви према Црној Гори, БиХ, али и Румунији, чиме би направили значајне помаке у наредном периоду.
Вучић је указао да Београд представља чвориште између истока и запада, севера и југа и да је он најбоље место за нови почетак.
Изразио је задовољство што ће учесници скупа имати прилике да виде и стекну увид у наше пројекте који уводе нашу престоницу у ред најмодерних градова на обалама две дивне реке.
- Људи обично када говоре о овим састанцима олако говоре само о кинеским кредитима. Једни кажу да можемо да се задужујемо. Ово је много више од тога. Учествовали смо у десетинама пројеката са кинеским пријатељима и остварили велику корист - рекао је он.
Вучић је нагласио да наравно то све зависи и од стања у буџету, који је трећу годину заредом у суфициту.
Истакао је да без сарадње са кинеским приајтељима, позитивног притиска да се нешто изгради, премосте реке, направе нови путев,и никада сами не бисмо успели.
- Зато сам захвалан премијеру Ли Кећијагну и посебо предсендику Ши Ђипингу са којим сам имао пет разговоро до сада и којем сам захвалан на личном односу који има према Србији и нашем региону. Захвалан на инфраструктуркним пројектима које градимо од Коридора 10, Коридора 11, како железничког, тако и путног, те и изградње нове пруге Београд-Будимпешта која ће постати чвориште развоја железничког саобраћаја у централно источне Европе - објаснио је он.
Вучић је казао да то не би било могуће без посвећеног рада председника Шија, којем је пренео поздраве искреног пријатељства у нади да ће до средине идуће године поново моћи да га дочека у Београду.
Србија са Кином, према његовим речима, има развијене однсое у свим другим областима.
Подсетио је на значај Кине по српску привреду истакавши да је Кина, у тренутку када је железара пропадала купила то предузеће, а председник Ши посебну пажњу је указао том пројекту.
- Када смо мисли да треба да платимо 100 милиона евра да је уништимо, Кинези су је преузели и сада запошљавају 5.000 радника, дају веће плате него ми. Кинеска компанија постала је стратешки партнер Србије и у руднику бакра на истоку Србије. Број кинеских инвеститора непрестано расте. Очекујемо улагање од милијарду долара у Зрењанину. Учешће у програму „Један појас, један пут“ свима доноси користи - подвукао је он.
Без подршке Кине Србија не би успела, како је рекао, да оствари одличне економске резултате, те да нас Пекинг на позитиван начин терао да унапређујемо своју сарадњу.
Рекао је да жели да увећамо и број кинеских туриста, који је и даље, иако има раста, недовољан.
- Желимо да њихов број утростручимо, да упознају нашу земљу, али неће само нашу. Они хоће да дођу у Београд, да могу да обиђу одмах Будву и Подгорицу, Сарајево и Бањалуку, Скопље и Охрид, Румунију, Загреб и Дубровник. Важно је да будемо што ближи једни другима - истакао је он.
На крају замолио је представнике кинеске државе да пренесу поздраве председнику Шију и да му се захвале на свему што је урадио за нашу земљу.
- Ја сам мали лидер, једне мале земље и не кријем захвалност Кини, већ то говорим јавно. Уверевам га да неће наићи на бољи дочек, него у Србији - закључио је он.
Трећи самит министара транспорта Кине и 16 земаља централне и источне Европе трајаће до 17. октобра у Београду.
Након свечаног отварања самит министара саобраћаја биће настављен билатералним и заједничким састанцима у Палати Србија, док ће форум градоначелника бити настављен у Сава центру.
Србија препозната као један од најактивнијих учесника у оквиру механизма сарадње 16 1 и земља која има водећу улогу у сарадњи са Кином кад је реч о инфраструктурним пројектима.
На самиту ће се разговарати не само о пројектима који се тичу Србије, већ о укупној сарадњи Кине и 16 земаља централне и источне Европе и њеном даљем развоју.
Михајловић, која је и председавајућа српског дела Мешовите комисије за трговину и економску сарадњу између Кине и Србије, недавно се у Кини, током посете српске делегације у Пекингу, састала с министром транспорта Кине Лијем Сјаопенгом, с којим је разговарала о најважнијим инфраструктурним пројектима Србије и Кине, укључујући модернизацију и реконструкцију пруге Београд-Будимпешта и изградњу аутопута на Коридору 11.