Возачи Сербиа Зијин Миниг-а транспортују руду и одржавају рударске путеве чистим
Транспортују руду и одржавају рударске путеве чистим
Насмејаних лица, трубе, машу, отпоздрављају колеге – то су возачи Сербиа Зијин Мининг-а који најсавременијим возилима превозе руду и одржавају путеве рудника Чукару Пеки чистим.
Фирме у Србији последњих година цене се, не по томе колико имају камиона, већ по томе колико имају возача. Разлог за то је већ годинама присутан недостатак возача, који су се због боље зараде одлучили на рад у иностранству. Компанија Србија Зијин Мининг, на срећу, нема овај проблем јер има довољно професионалних возача који су остали, или се чак вратили из иностранства, због добрих услова рада: осмочасовног радног времена које се стриктно поштује, адекватне и редовне зараде, нових возила, а пре свега могућности да раде у својој земљи и живе са породицом.
То потврђују и приче двојице возача камиона кипера, искуснијег Зорана Чашића, и по стажу, и по годинама, и млађег, Далибора Марковића, који се вратио из иностранства због рада у руднику Чукару Пеки, као и њиховог колеге Златка Кринића, који, уз помоћ цистерне, рударске путеве одржава чистим.
Педесетједногодишњи Златко из села Шарбановац код Бора, иако је по струци техничар обојене металургије, дугогодишњи је возач популарних теретних возила. Бивши радник команде Војног одсека, у компанији Сербиа Зијин Мининг ради већ две године као возач цистерне за воду.
- Био сам инструктор у војној полицији и тада добио жељу да радим као возач и жеља ми се испунила. У свим фирмама у којима сам био запослен, радио сам као возач популарних “теретњака”, а већ две године, колико сам у Сербиа Зијин Мининг-у, возим цистерну. Презадовољан сам условима рада, послом који обављам, зарадом, колегама, односом фирме према запосленима, а посебно ставом компаније о безбедности и људи и имовине. Ја цистерном перем наше рударске путеве, којима се крећу тешки камиони са рудом. Пошто ову деоницу користе и мештани околних села, заиста се трудимо да сви путеви увек буду проходни и због наше, а и безбедности свих осталих учесника у саобраћају - Златко истиче да је компанија фокусирана на очување животне средине.
- Дајем свој допринос колико је то могуће како би се очувало ово наше лепо зеленило. Редовно прскамо травњаке и одржавамо дрвореде. Много нам помаже то што имамо нови возни парк и добро опремљена возила - додаје Кринић, док, тек опрану цистерну, пуни водом.
Зоран Чашић, возач кипера у Србија Зиђин Мајнинг-у, истиче да је због ниске плате напустио посао возача аутобуса у фирми аутопревозника из Бора. Одговоран је и посао који ради у Зиђин Мајнинг-у, али је, како каже, плата већа.
- Зарада је важна, али није само она била пресудна да променим посао. Стварно су битни сви услови. Овде, у руднику, све је ново, од алата и машина до самих постројења. Без обзира на то што су возила стара пар месеци или неколико година, свакодневно се проверавају, јер је безбедност радника и опреме на првом месту. Мери се брзина, прате ограничења - 30 на путу, 20 у кругу рудника, време поласка и повратка. Сваки камион има ГПС уређај и камеру за снимање вожње, чиме је безбденост подигнута на виши ниво. Нови возачи имају обуку, што је добро и топло бих препоручио младима, саобраћајним техничарима и возачима моторних возила, да се пријаве за посао у нашој - каже Зоран Чашић, возач кипера и извињава се што мора да нас напусти, јер, како каже, мора да опере камион. У одласку, кроз шалу, довикује да би са пређених 2 милиона километра на точковима могао да вози и до Кине.
Као и колега Чашић, четрдесетпетогодишњи техничар друмског саобраћаја, Далибор Марковић, такође је возач камиона. Он, већ неколико месеци, колико ради у руднику Чукару Пеки, сваког дана путује на посао из оближњег зајечарског села Вражогрнац. Надао се послу у борском руднику и, када му је понуђен, оберучке га је прихватио, јер је, пре тога, пет година возио шлепер у аустријским фирмама Гартнер и Трансданубиа логистицс-у, које се баве међународним транспортом. Упркос доброј заради у иностранству, где је, као возач камиона шлепера, зарађивао и по 2.500 евра месечно, одлучио је да се врати у Србију, првенствено да би био ближе својој породици.
Запослењем у Србија Зиђин Мајнинг-у добио је шансу, како каже, да ради у својој земљи и за тај рад прима пристојну плату.
- Никада се нисам покајао јер су разлике у пословима неупоредиве. Посао у руднику Чукару Пеки је џентлменски посао са радним временом. Док сам у иностранству проводио буквално свих 30 дана месечно по 24 сата у камиону, сада имам посао са осмочасовним радним временом, и осећам да ми се вратио живот у нормалу. Имам слободно време за себе и пријатеље, посебно за супругу, која је трудна. Чекамо прво - каже уз осмех 45- годишњи камионџија и додаје да више нема намеру да мења посао, јер је коначно нашао прави.
- Када се све стави на папир и сведе рачуница, схвати се да је улог превелик и да одсуство од куће нема цену. Пробао сам, али не иде, цела породица је трпела због тога - додаје Марковић, један од 93 професионална возача колико их ради у Србија Зиђин Мајнинг-у.
Осим јамских камиона, за превоз руде користе се и тзв. кипери нове генерације. Возни парк осим четвороосовинских камиона марке Волво нове генерације са кипер надградњама, чине и тзв. чистачи и цистерне. С обзиром на то да је приоритет очување животне средине, компанија поседује и бројне машине за уређење травњака и парковских површина, које ће се, како је планирано, већ наредне године простирати на неколико десетина хектара.