МАГОВИ: Како Икеа манипулише вама
Баш ништа у целом концепту Икеа није случајно, од локације продавница па до мириса ћуфти или крофни.
Људи заиста воле Икеу. Само то уопште није случајно. Од тренутка кад уђете, на вама користи тактике манипулације којима покушавају да вас намаме да купите што више и а да их опет, обожавате.
Ево четири главне технике манипулације које ланац користи.
Изолују вас
Иако се у Србији још очекује долазак Икее, вероватно сте били у њеним продавницама у иностранству. Брзо размислите о свим вашим одласцима у Икеу. Колико пута се догодило да изађете из ње и одмах уђете у други ланац или продавницу? Па никада заправо. То је зато што Икеа увек своје продајне просторе гради где нема ничег другог. То је део њихове маркетиншке стратегије. Где год на свету да живите, требаће вам минимално 20 минута вожње до прве Икеа продавнице. Тамо никада нећете отићи случајно и тешко да ћете отићи само да разгледате. Остаћете мало дуже, ручати, провести се и наравно куповати.
Користе конфузију
Дешава се да се муштерије осећају помало изгубљено у Икеа лавиринту. То није грешка у дизајну, већ заправо намера. Они желе да вас дезорјентишу како би вас задржали што дуже у простору. Са само неколико излаза, провешћете сате у гледању примамљивих производа, а неке од њих ћете ставити у корпу сасвим јасно.
Ако мислите да су ствари које су разбацане или се налазе на непрегледним хрпама последица немара, нисте у праву. Све би то њихови радници уредно сложили да је потребно. Али истраживања су показала да такви призори код купаца поспешују импулсивност трошења.
Мирис дивне хране
Икеа врло добро зна да је најбржи пут до ваших новчаника преко вашег стомака. Храна, па чак и мирис хране функционише као дрога која вас наводи да целу плату потрошите на комад намештаја који ћете слагати целог викенда. Можете скренути поглед са нечег, али не можете зауставити мирисе. Није случајно што Икеа смешта своје ресторане баш усред целог лавиринта продајног простора. Чак и мирис чувених ћуфти намерно пуштају на одељење кухињског намешта како бисте тај пријатан осећај повезали са производима, преноси б92.
Икеа ефекат
И на крају најлуђи трик. Такозвани Икеа ефекат. Тајна је у томе што ћете бити поносни на ствар коју сте сами склопили. Зашто? Па зато што су људи нарцисоидна бића. Без обзира што сте ту полицу слагали сатима и можда није испала онако како сте замишљали или ће се распасти за пар месеци, ви сте је сами сложили и сама та чињеница вам буди осећај успеха. И зато ћете је волети још више. Шта сад кажете...
Прочитајте и: