УДАРНИК ЖИВИ: Купите чувене чарапе из 1990. године!
Шест година од нестанка чувене фабрике "Ударник" Зрењанинци су редовно у прилици да у свом граду купују чарапе које су биле истински бренд старе, велике СФРЈ.
И, баш те, било дечје, женске или мушке чарапе, овенчане "Златним кошутама", са декларацијом да су произведене у Југославији, могу се пазарити у две продавнице у граду - једној у центру, и другој која се налази у непосредној близини некадашњег "Ударника".
Неверица, сумњичавост, карактерисање појаве зрењанинских "музејских" чарапа на друштвеним мрежама као "повратак у будућност", распрше се истог момента када на тезгу продавачица изнесе прегршт разноликих ногавица.
Лажну наду за опоравак "Ударника" 2011. дао је министар Млађан Динкић, најавивши долазак хрватских чарапара (из МТЧ Чаковец) у Зрењанин. Убрзо се показало да од тога нема ништа. Заједно са другим зрењанинским текстилним брендовима, фабриком шешира "Бегеј", тепихаром "Пролетер" и "Слогом", "Ударник" се преселио у историју...
Истих оних које су, пре две или три деценије, навлачили и на малим екранима рекламирали Роберт Просинечки, Саша Даниловић, Марина Перазић, Лидија Вукићевић... Многима је све ово још у лепом сећању...
"Да, то су оригиналне Ударникове чарапе. Потичу из залиха, а део је повучен из продаје из бивших република, или након затварања продавница када је фабрика отишла у стечај", објашњавају у продавници "Ударник" у центру Зрењанина за "Новости".
Мада је на декларацијама папирићем прекривена година производње, каже да не обмањује потрошаче. Купцима отворено износи да су настале око 1990?! Али тврди да су сигурно и квалитетније и дуготрајније од оних које потичу из неке домаће радиности, или носе ознаку "мејд ин Кина".
И цена је заиста приступачна - дечје сокнице могу да се купе за 20, женске најлонке за 50, а мушке памучне чарапе за 80 динара...
Производњу чарапа, почету 1898. "Ударник" је прекинуо 2009, када је завршио у стечају. Томе је много кумовала држава која је, после деценију успешног рада "Ударника" као приватне фирме у 100-процентном власништву радника и малих акционара, приватизовану фабрику поново приватизовала 2004.
Око 300 акционара је развлашћено, а менаџмент постављен у међувремену од Агенције за приватизацију није био дорастао изазовима које је наметнула транзиција.
Повериоци Агенције спроводили су стечај чији су трошкови у једном тренутку достизали и 500 евра дневно. Све је покривано продајом чарапа са залиха, јер је у први мах распродата опрема "Ударника": 188 машина плетиља завршило је код купца из Литваније, а 92 код домаћих.
На тим машинама најмање њих осам из Зрењанина, по шупама и гаражама, производе чарапе и продају их углавном на пијацама или уличним тезгама...
Актуелни стечајни управник Рудолф Шарњаи, пуномоћник Агенције за приватизацију, каже за "Новости" да не може да процени докле ће трајати стечај пропале зрењанинске чарапаре.
Каже да на залихама у магацину има још око 500.000 пари које ће бити понуђене потрошачима у наредном периоду. Зарада је значајна, о чему сведочи податак да је привредно друштво "Ударник" у стечају 2012. имало губитак 65, а у 2013. само осам милиона динара.
Многи повериоци, наравно, неће успети да се наплате, међу њима и око 200 радника који су завршили на улици. Велики губитник због пропасти "Ударника" је и држава, чији порезници безуспешно потражују 317 милиона динара.
А да се не прекине традиција чарапарства у граду на Бегеју потрудила се италијанска компанија "Модитал", произвођач бренда "Помпеја". У погонима у Зрењанину тренутно запошљава око 300 радника, који годишње произведу и углавном извезу 45-50 милиона пари чарапа, у вредности од око 40 милиона евра.
Прочитајте и: