УСВОЈЕНИ ЗАКОНИ ИЗ ОБЛАСТИ ЖЕЛЕЗНИЦЕ: Циљеви - побољшање ефикасности и безбедности
Скупштина Србије усвојила је измене закона о железници и о безбедности и интероперабилности железнице, које за циљ имају побољшање ефикасности железничког система, његово интегрисање у тржиште транспортних услуга, интеграцију српских железница у систем ЕУ, али и побољшање безбедности у том сектору. Посланици су расправу о тим актима завршили још половином октобра.
Изменама Закона о железници уведени су подстицаји за железничке превознике и управљаче инфратруктуре за смањење поремећаја и побољшање ефикасности мреже. Предвиђена је либерализација железничког саобраћаја, будући да ће оператерима бити доступна свака деоница на којој се одвија саобраћај.
Влада Србије је у образложењу тог акта навела да је заостајање у усклађивању прописа Србије који се односе на железнички саобраћај у односу на прописе ЕУ и заостајање у реструктурирању наведених железничких предузећа, односно целокупног система железничког саобраћаја на територији Републике Србије, већ довело до њихове некомпатибилности или неусклађености и са железницама земаља у окружењу и са железницама земаља ЕУ.
То је довело и до диспропорције у инвестирању у железницу у поређењу са друмском инфраструктуром, а разлог томе је што ниједан инвеститор не жели да улаже у нереструктурисану, застарело организовану и неефикасну железницу.
"Неке последице се већ сада осећају, а то је заобилажење Коридора 10, као природно најпогоднијег и најкраћег пута из западне Европе за Турску и Блиски исток и скретање токова роба на алтернативне правце кроз Румунију и Бугарску", наводи Влада Србије.
Измене Закона о безбедности и интероперабилности железнице
Навела је и да је неопходно да чланице ЕУ железничким превозницима омогуће статус самосталних оператора који ће пословати на комерцијалан начин - у складу са захтевима тржишта. Измене Закона о безбедности и интероперабилности железнице за основни циљ имају обезбеђивање развоја и унапређивања безбедности на железницама и побољшање приступа тржишту железничких транспортних услуга путем измена појединих надлежности Дирекције за железнице.
Актом се усагалашавају радна времена возног особља које редовно учествује у интероперабилном прекограничном саобраћају са радним временима у земљама ЕУ. Уведене су и пооштрене казнене одредбе за физичка лица која крађама угрожавају безбедност железнице. Посланици су ратификовали споразуме Србије и Словачке о међународном комбинованом транспорту, Србије и Мађарске о друмском превозу путника и ствари и Србије и Туниса о друмском превозу путника и ствари.