ОД НИША ДО ШВЕДСКЕ КРОЗ ДВЕ ВИЗИЈЕ: Рокенрол енергија Ејота и лирика Севера на отварању 33. Београдског џез фестивала
Џез игре су отворене.
Од Ниша до Шведске, за само пар сати - тако је синоћ почео 33. Београдски џез фестивал (БЏФ) у пословично пуној Великој сали Дома омладине, у потпуности у складу с овогодишњим слоганом "Џез визије". Прва визија била је рокерска, енергична, једноставнија и - домаћа. Српски састав "Ејот" вратио се на ову манифестацију и показао зашто је заслужио поверење организатора да отвори џез смотру.
Оно што су започели пре непуних десет година, Нишлије су сада добро уобличиле у још квалитетнији и компактнији производ из чијих оквира не искачу много у импровизације, али остају верни својој визији рокерске свирке, упечатљивих ритам деоница и топлих балканских мелодија које на клавиру сервира вођа бенда Дејан Илијић. Иако импровизације нису тако честе, упечатљјиве су и ефектне.
"Ејот" је представио композиције претежно са актуелног албума "Innate", а извели су их сигурно и уиграно. Како и не би, када су за кратко време имали више од 100 наступа у преко 20 земаља на више континената. Енергични аплаузи публике доказ су да им је "Ејот" стари знанац, иако више странци причају о "једном бенду из Србије", него ли што се у Србији питају "ко је ова група".
Ритам секција, басиста Марко Стојиљковић и бубњар Милош Војводић, упорно и љубоморно је чувала упечатљиве деонице таман толико да не постану монотоне, а онда је минималним променама најављивала гитаристу Слађана Миленковића и пијанисту Илијића да поентирају на прог-петопарцу упечатљивим, готово химничим рефренима - уз снажне рифове, али и топле и лирске клавирске делове.
У једном тренутку је "Ејот" засвирао и одломак песме "Тамо далеко". Симболично, као да желе да покажу да њихова музика јесте прешла далеко од границе Србије, али из ње црпи инспирацију у комбинацији са западњачким рокерским утицајем. Нимало нападно, нежно, довољно џезерски модификовано да убацивање толико пута одсвиране нумере не буде неукусно.
А да се публика и музичари добро познају показао је и пијаниста "Ејота" када је представљао појачања из Велике Британије.
- Ви нас знате, ми не причамо, само свирамо - обратио се Илијић фамилијарно публици пред крај свирке и најавио госте који су им се потом придружили на сцени, двојац из бритаског састава "Гет the blessing", саксофонисту Џејка Мекмарчија и трубача Пита Џаџа. Све укупно довољно за снажан аплауз београдске публике.
Насупрот рокерском почетку, синоћна друга визија шведског пијанисте Јана Лундгрена била је верзија класичарског џеза. Сценографија у облику неба на коме су лебдели облаци, добро се слагала уз сањарске и нежне мелодије које пијаниста црпи из фолк традиције Севера и савремене класике.
У пратњи басисте Матијаса Свенсона и гудачког квартета он је свирао топле народне мелодије из Шведске, Мађарске, Русије, као омаж пиониру шведског џеза Јану Јохансону. Лагано и разиграно, а на моменте врцаво и полетно – довољно за топао аплауз испуњене Велике сале Дома омладине.
БЏФ ће трајати до понедељка, а вечерас у Дому омладине од 19.30 наступа холандско-исландски трио пијанисте Волферта Бредеродеа, а сат и по касније састав предвођен младим израелским пијанистом Нитајом Хершковицем. У поноћном програму који почиње од 23 сата свира херој гитарског фри-џеза Американац Марк Рибо, а после њега дуо из Канаде и САД – пијанисткиња Крис Дејвис и легендарни бубњар Били Драмонд.