Амерички филм који Србе приказује као зомбије и као супериорну врсту и даље изазива контроверзе - редитељ данас преминуо
Данас је преминуо Пол Мориси, најважнији сарадник Ендија Ворхола, а у једном од његових познатијих хорора приказан је др Франкенштајн како жели да "направи" у лабораторији супериорнију врсту Срба.
Пол Мориси, пионир америчког независног филма и контроверзни сарадник Ендија Ворхола, преминуо је данас у 86. години живота. И док се свет опрашта од иконе Менхетна који је заувек променио филмску сцену, ми вас подсећамо на његов хорор филм у коме је приказао своју везију Др Франкештајна који покушава да направи нову врсту Срба зомбија.
Наиме, Мориси је 1973. године поставио нова правила за хорор жанр са својим филмом "Флесх фор Франкенстеин". Филм, познат и под називом "Енди Ворхолов Франкенштајн", представља необичан спој хорора, сатире, комедије и експеримента који и данас интригира љубитеље уметничког филма. С јединственом комбинацијом гротеске, црног хумора и драме, Мориси је успео да створи дело које је постало култни класик, не само због естетике већ и због субверзивних тема које истражује.
Мориси је кроз "Флесх фор Франкенстеин" унео све елементе карактеристичне за свој опус: екстремне приказе, ексцентричне ликове, провокативне теме и мрачну естетику, које су постале заштитни знак његових радова. Филм прати доктора Франкенштајна, којег глуми Удо Кир, у његовом опсесивном покушају да створи савршене Србе који ће "донети нови еволуцијски поредак". Да би то остварио потребни су му идеални примерци Србина и Српкиње. Њих ствара сецирајући лешеве и спајајући одговарајуће делове тела. Након што је некако склопио савршеног мушкарца и жену, српски зомбији могу да крену у освајачки поход. Ипак, дешава се преокрет. Баронова намера је да двоје надмоћних Срба буду зачетници супер расе, али то је скоро немогуће јер је мушкарац "онемоћао" и бескористан је у кревету, јер му је ставио погрешну главу на тело, те нема прави српски нос.
Фон Франкештајн наставља своју потрагу за новим мозгом који ће решити све његове проблеме. У међувремену, Франкештајнова занемарена супруга се упушта у разноразне се**уалне авантуре, а ни његова деца нису много чеднија. У општем хаосу, креирање супер-Срба је доведено у питање.
Снажна сатира
Један од најупадљивијих аспеката филма је изразито експлицитна визуална естетика. Снимљен у 3Д технологији, Флесх фор Франкенстеин се користи ефектима који су у то време били иновативни, стварајући сирову, висцералну атмосферу која додатно наглашава гротескност приче. Мориси је пажљиво бирао глумце и поставио их у амбијент богат суморним бојама, претераним костимима и бизарним реквизитима, чиме је нагласио утицај поп-арта, карактеристичан за Ворхолов "Фабрику".
Филм у великој мери представља сатиру на традиционалне вредности и друштвене норме. Мориси кроз лик доктора Франкенштајна и његове експерименте преиспитује појмове моћи, контроле и опсесије перфекцијом, приказујући како наука може постати опасна када се злоупотреби. "Флесх фор Франкенстеин" није само пародија класичног хорор наратива, већ и суптилна критика модерног друштва, нарочито у погледу опсесије физичком савршеношћу и моралном деградацијом.
Иако је филм првобитно наишао на лоше критике због своје експлицитности и сировости, с временом је стекао статус култног класика. Морисијев приступ хорору кроз призму поп-арта и естетике надреализма учинио је "Флесх фор Франкенстеин" јединственим филмом за љубитеље треш естетитке и нискобуџетних хорора.
Не зна се зашто је Мориси баш изабрао Србе, али зна се да је након филма долазио у Београд где се дружио са својим гледаоцима и одговарао на питања у Дворани културног центра.