Američki film koji Srbe prikazuje kao zombije i kao superiornu vrstu i dalje izaziva kontroverze - reditelj danas preminuo
Danas je preminuo Pol Morisi, najvažniji saradnik Endija Vorhola, a u jednom od njegovih poznatijih horora prikazan je dr Frankenštajn kako želi da "napravi" u laboratoriji superiorniju vrstu Srba.
Pol Morisi, pionir američkog nezavisnog filma i kontroverzni saradnik Endija Vorhola, preminuo je danas u 86. godini života. I dok se svet oprašta od ikone Menhetna koji je zauvek promenio filmsku scenu, mi vas podsećamo na njegov horor film u kome je prikazao svoju veziju Dr Frankeštajna koji pokušava da napravi novu vrstu Srba zombija.
Naime, Morisi je 1973. godine postavio nova pravila za horor žanr sa svojim filmom "Flesh for Frankenstein". Film, poznat i pod nazivom "Endi Vorholov Frankenštajn", predstavlja neobičan spoj horora, satire, komedije i eksperimenta koji i danas intrigira ljubitelje umetničkog filma. S jedinstvenom kombinacijom groteske, crnog humora i drame, Morisi je uspeo da stvori delo koje je postalo kultni klasik, ne samo zbog estetike već i zbog subverzivnih tema koje istražuje.
Morisi je kroz "Flesh for Frankenstein" uneo sve elemente karakteristične za svoj opus: ekstremne prikaze, ekscentrične likove, provokativne teme i mračnu estetiku, koje su postale zaštitni znak njegovih radova. Film prati doktora Frankenštajna, kojeg glumi Udo Kir, u njegovom opsesivnom pokušaju da stvori savršene Srbe koji će "doneti novi evolucijski poredak". Da bi to ostvario potrebni su mu idealni primerci Srbina i Srpkinje. Njih stvara secirajući leševe i spajajući odgovarajuće delove tela. Nakon što je nekako sklopio savršenog muškarca i ženu, srpski zombiji mogu da krenu u osvajački pohod. Ipak, dešava se preokret. Baronova namera je da dvoje nadmoćnih Srba budu začetnici super rase, ali to je skoro nemoguće jer je muškarac "onemoćao" i beskoristan je u krevetu, jer mu je stavio pogrešnu glavu na telo, te nema pravi srpski nos.
Fon Frankeštajn nastavlja svoju potragu za novim mozgom koji će rešiti sve njegove probleme. U međuvremenu, Frankeštajnova zanemarena supruga se upušta u raznorazne se**ualne avanture, a ni njegova deca nisu mnogo čednija. U opštem haosu, kreiranje super-Srba je dovedeno u pitanje.
Snažna satira
Jedan od najupadljivijih aspekata filma je izrazito eksplicitna vizualna estetika. Snimljen u 3D tehnologiji, Flesh for Frankenstein se koristi efektima koji su u to vreme bili inovativni, stvarajući sirovu, visceralnu atmosferu koja dodatno naglašava grotesknost priče. Morisi je pažljivo birao glumce i postavio ih u ambijent bogat sumornim bojama, preteranim kostimima i bizarnim rekvizitima, čime je naglasio uticaj pop-arta, karakterističan za Vorholov "Fabriku".
Film u velikoj meri predstavlja satiru na tradicionalne vrednosti i društvene norme. Morisi kroz lik doktora Frankenštajna i njegove eksperimente preispituje pojmove moći, kontrole i opsesije perfekcijom, prikazujući kako nauka može postati opasna kada se zloupotrebi. "Flesh for Frankenstein" nije samo parodija klasičnog horor narativa, već i suptilna kritika modernog društva, naročito u pogledu opsesije fizičkom savršenošću i moralnom degradacijom.
Iako je film prvobitno naišao na loše kritike zbog svoje eksplicitnosti i sirovosti, s vremenom je stekao status kultnog klasika. Morisijev pristup hororu kroz prizmu pop-arta i estetike nadrealizma učinio je "Flesh for Frankenstein" jedinstvenim filmom za ljubitelje treš estetitke i niskobudžetnih horora.
Ne zna se zašto je Morisi baš izabrao Srbe, ali zna se da je nakon filma dolazio u Beograd gde se družio sa svojim gledaocima i odgovarao na pitanja u Dvorani kulturnog centra.