КАКО ЈЕ ОБОРЕН Ф-117А: Невероватна прича пилота невидљивог авиона који је срушен 1999 изнад Србије
Прича обореног пилота тактичког бомбардера Ф -117 А Дејла Зелка који је оборен четврте ноћи агресије НАТО пакта на Савезну Републику Југославију наишао је на велики одјек српске јавности.
Дејл Зелко се појавио у емисији и већ, наредног дана изазвао сензацију у српским медијима о свом спасавању која има призвуке холивудског спектакла. Ваља рећи да је та емисија снимљена пре неколико година а емитована је поново. Остаје право питање одакле сада одјек о томе. Интересантно је и то да ниједан српски медији никада детаљније није посветио пажњу, осим можда пар наслова пре више од десетак година како је текла потера за пилотом и спасавање.
Прошле године објављена је књига аутора пуковника Војске Србије, у којој је детаљно описано како је текло спасавање Зелка из сремске равнице.
Главни актери су били наши војници, подофицири и официри и по први пут се спомиње истина, да спасавање Зелка није баш текло као по лоју и да се није само покварио уређај инфрацрвеног зрачења. Додуше Зелко је заборавио, као и аутори емисији да су те кобне ноћи када је пилот Ф-117А пао у блатњаву сремску равницу, спасилачки тимови још неког заборавили, па су се враћали по њега.
Остало је једно важно питање: "Зашто домаћи медији никада нису хтели да чују нашу верзију приче о спасавању него су пригрлили Зелкову верзију, додуше малко надувану пред екранизацију"?
Нестао Милан Шарац: Отишао да прошета и није се вратио, породица моли за помоћ
ВРАЋЕН У ПРИРОДУ: Степски соко из Лебине полетео у слободу
Прихватилишту за стара и одрасла лица у Београду ХИТНО потребна РЕКОНСТРУКЦИЈА!
Пролазећи изнад територије Словеније, Зелков авион улази у ваздушни простор Мађарске, где га авио-цистерна допуњује горивом. У ваздушни простор СРЈ улази дуж границе са Румунијом, повремено летећи и изнад њене територије.
Предстојећи лет над територијом СРЈ прецизно је планиран ради избегавања система ПВО.
Према задатој путањи Ф-117А прави оштар заокрет према југозападу, прилазећи објекту дејства са североисточне стране. На контролној тачки 1 укључује ауто-пилот и започиње процедуру дејства по циљу. Основни објекат дејства, објекат на брду Стражевица, удаљен 10 км од центра Београда. Извршавајући неопходне радње, откривања, уочавања и идентификације циља, даје компјутерском систему авиона потребне услове за одређивање момента ватреног дејства. Рачунар лансира две ласерски вођене бомбе ГБУ-10 Paveway ИИ. Бомбе лете ка циљу и прецизно га погађају у 20.36 часова. Пилот осматра резултате гађања. Задовољно извештава командно место да је гађање било успешно.
На контролној тачку 2 искључује ауто-пилот, преузима управљање летелицом и заузима курс за излазак из ваздушног простора СРЈ, према Мађарској, где ће поново допунити гориво, пре повратка у Авијано. Лет наставља потпуно сигурно, као што је то радио прве и треће вечери бомбардовања.
Убрзо пилот Дејл Зелко, кроз танким слојем злата пресвучено стакло пилотске кабине, уочава најпре једну, а потом и другу светлећу куглу. Схватајући да неће моћи да их избегне предузима једини могући корак у том тренутку, а то је маневар висином на горе. На висини од око 8.000 метар ракета га сустиже и погађа. Након отпадања левог крила, пилот катапултирањем напушта авион.
Пилот америчке авио-цистерне КС-135 УСА, који је над територијом Босне, уочио је експлозију авиона, а потом на СОС каналу чује глас катапултираног пилота: "Mayday, Mayday, Mayday, Вега 31 и Вега 31 гоинг down". Исту поруку чује и AWACS.
На висини 5.000 метара пилот се одваја од седишта и наставља да пада сопственим падобраном, који је са унутрашње стране, како је једном приликом рекао, "светлео као кинески фењер”. Комуницира са AWACS-om повремено и отежано. Приземљује се на њиву на којој нема никаквог заклона, са жељом да се што пре склони даље од места пада. Зелко смањује кретање, ниво буке и не користи батеријску лампу. Узима енергетски напитак и део оброка из пакета за преживљавање. Проналази плитки канал за наводњавање, у њему се скрива и ту остаје до спасавања.
Формацијски уређај за навигацију којим Зелко треба да пошаље своју позицију не функционише. Са собом има и јефтини кинески уређај за глобално позиционирање гармин-40, који је у кантини авио-базе набавио за око 100 америчких долара. Пластифицирану карту Балкана користи да се оријентише, уочи границе околних држава и САР тачку (насумично изабрана тачка на мапи о којој су сви у борбеним мисијама обавештени, која ће касније служити као референтна тачка у односу на коју ће се одређивати локација, без потребе да се спомињу топоними ).
Након дуготрајне конекције "гармина" са сателитом једва успева да констатује своју позицију и извештава да је од САР тачке удаљен 101 миљу, под углом од 39°. У зону пада убрзо крећу 4 Ф-15Е и СЕАД група састава 4 Ф-16ЦЈ и 2 ЕА-6Б. Нешто после 22 часа формира се ЦСАР4 група ( група која се формира за трагање и спасавање у зони или близу зоне борбених дејстава).
Убрзо из италијанске луке Бриндизи полеће спасилачки тим са три хеликоптера, са циљем доласка на локацију пада пилота. У време полетања спасилачки тим је једино знао да је потврђено да је Вега 31 оборен. Знали су да се упућују негде у "земљу лоших момака", али нису знали где тачно. Три сата након обарања "Вега 31" успоставља први контакт са пилотом авиона А-10. Због немогућности коришћења заштићеног канала комуникације, а да би био потпуно сигуран да разговара са "Вега-31", "Sandy" traži аутентичне одговоре на питања. У међувремену хеликоптери дола зе на границу Босне са Србијом, где их горивом допуњава авио-цистерна МЦ-130Р.
Након уласка у ваздушни простор Србије, због мањег оштећења ротора једног хеликоптера у ниском лету, прекидају акцију и слећу на аеродром Тузла. Следи други покушај. Sandy изнова тражи потврду идентитета, уз додатна питања да ли је заробљен и да ли ће спасилачки тим упасти у заседу. Хеликоптери у међувремену долазе релативно близу Вега-31, након чега бивају опозвани јер се на СОС каналу чује још један глас који понавља речи пилота обореног авиона. У страху да је пилот заробљен и да је реч о заседи, акција се поново одлаже до прецизног утврђивања локације Вега-31. Хеликоптери се враћају на аеродром полетања.
Зелко се у том тренутку осећа беспомоћно. Прошло је већ пет сати од његовог обарања. Почиње да губи наду. Због појаве још једног лица које понавља његове позиве за помоћ, сви авиони групе за спасавање и помоћна авијација у ваздушном простору добијају наређење да прекину сву комуниацију са њим. Он се у то и сам уверио када му је успело да оствари комуникацију са појединима. Добијао је једноставан одговор "Жао ми је, имам забрану комуникација са Вега-31". Нада да ће бити спасен скоро да га је напустила када је последњи корак предузео пилот авио цистерне КС-135, који је лично познавао Зелка.
Међусобно су један другом препознали глас. Пилот авио цистерне тражио је дозволу од претпостављених да још једном успостави комуникацију са Зелком. Одобрено му је, након чега је на себи својствен начин, поставио питања на која је добио задовољавајуће одговоре. Тако се уверио да је лице са друге стране радио уређаја пилот Дејл Зелко.
Питања су се односила на део менија током зајдничког пикника на којем су заједно били непосредно пред рат. Након тога спасилачки тим поновно покушава идентификацију. То је подразумевало иста питања као и прва два пута уз додатно: "Вега-31 да ли је ОК да долазимо". Зелку то није пријало. Није желео да га то питају и да то буде његова одлука. Након успешне идентификације кренули су у трећи покушај спасавања.
Месту где се Вега-31 налазио приближавају се три хеликоптера. Уређајима за ноћно осматрање, на око 3 км удаљености, уочавају лампу коју је пилот на земљи држао упаљену само две секунде. У том тренутку у зони су 4 А-10. На мекану земљу врло агресивно се спушта МХ-60, толико близу да му је Вега-31 практично на врху главног ротора. У свега неколико корака, успевају да га пронађу. Следи поновна идентификација уз аутентична питања везана за рагби клуб из његовог места. Након задовољавајућих одговора, уз речи "момче, водимо те кући" укрцавају га у хеликоптер у 4.27 часова 28. марта 1999. године и одвезе у Тузлу, одакле су га нешто касније авионом МС-130 Цомбат Талон пребацили у Авијано.
УЗНЕМИРУЈУЋЕ: Овако дишу ЦРНА ПЛУЋА ПУШАЧА! После овог видеа ДОБРО ЋЕТЕ СЕ ЗАМИСЛИТИ! (ВИДЕО)
Возачи, данас морате бити посебно опрезни! Услови вожње отежани због НЕСТАБИЛНОГ ВРЕМЕНА
Ноћас је изузетно ВАЖНО да ПОГЛЕДАТЕ У НЕБО! На данашњи дан указао се Часни крст у Јерусалиму када се догодило ЧУДО!
Током лета из торбице са личном опремом, која је била уз њега уз његову бутину, осетила се вибрација формацијског уређаја за навигацију. Помислио је "сад ми не требаш". Отисци шест точкова на меканом тлу нису били трагови слетања два хеликоптера, већ друго слетање истог, због једног члана спасилачког тима који је у журби заборављен.
Наиме, због страха од дејства "српских снага" и тежње да се што пре напусти брисани простор заборављен је члан тима који је настојао да покупи део опреме пилота. Након подизања и пребројавања хеликоптер се вратио и слетео поново да покупи заборављеног. Пилот је спасен у трећем покушају након 7 сати и 40 минута од тренутка катапултирања, са места удаљеног 3,66 км северно од олупине авиона, у ниском растињу рукавца канала Јарчина.
Акција спасавања је трајала предуго, уз много компликација. Отежана међусобна комуникација, прелаз са зимског на летње рачунање времена те ноћи, а грешке у идентификацији позиција на земљи и у ваздуху приморавале су поједине пилоте да лете на критичној "резерви", након чега би испаљивањем светлећих сигнала указивали авио-цистерни позицију ради допуне горивом.
Портпарол Кенет Бејкон је избегао отворено да каже да је авион оборен, већ је рекао да се срушио из за сада непознатих разлога. Одмах потом Команда НАТО у Бриселу признала је губитак тада најмодернијег америчког авиона.