"Прозор је био комплетно крвав": Српски пилот преживео незапамћену драму на небу - драматични тренутак је био само почетак
Пилот је током лета доживео драматичну ситуацију која је потенцијално угрозила безбедност авиона, али то је био само почетак изазова с којима се суочио током ове опасне мисије.
Да са природом не смемо да се шалимо увидели смо много пута до сада. Још један доказ за то јесте несвакидашња ситуација која се десила на хрватском аеродрому пре неколико дана, када авион није могао да слети услед олује и ветра који су ометали лет.
Реч је о аеродрому у Дубровнику.
Такође, авион компаније ТО Монтенегро, 29. новембра је хитно приземљен на београдски аеродром јер се сударио са јатом птица.
Осим птица, на слетање утиче и ветар
Како се пилоти боре са тим природним појавама, шта све, осим ветра, може да утиче на безбедно слетање проверавали су репортери "Блиц ТВ" који су разговарали са Стеваном Игњатовићем, пензионисаним пилотом с богатим искуством.
- Апсолутно немате разлога да се плашите с обзиром да пилоти, који су за командама авиона, изузетно су добро обучени за такву врсту непредвиђене ситуације, а то је улетање птица у мотор, оштећење мотора, пожар мотора и томе слично - рекао је Игњатовић у "Јутру на Блиц".
У свим тим непредвиђеним ситуацијама, додаје Игњатовић, пилот ће првенствено пробати да слети неким "нормалним маневром".
- Ако види да му то не иде од руке, он дода гас, стисне дугме и оде или на нови круг поново да проба или одлази на аеродром алтернативу, што је прописано. Међутим, ја сам увек говорио, с обзиром да сам завршио чувену вршачку школу, ко није научио да слеће на вршачку кошаву у оно време Југославије, Дубровачку буру и Ријечку буру, тај неће моћи да слети нигде - каже пилот Игњатовић.
У Енглеској олуји једино слетео - српски пилот
За пример навео је ситуацију од пре две године која се догодила у Енглеској - када седам дана нико није могао да слети на аеродром. Једини ко је слетео био је пилот "Ер Србије" управо јер је, како каже Игњатовић, прошао ту "вршачку школу".
Птице му три пута улетале у мотор
Овај пилот имао је у својој богатој каријери три ситуације у којима су му птице улетале у мотор.
- Три пута сам имао у својој каријери од 40 година активног летења такву ситуацију. Један пут је то било у Скопљу у фази полетања, једном је било у Београду исто у фази кад сам већ полетео и трећи пут ме је птица ударила у фази слетања ту негде око Авале. Тада, како је ударила у авион, залепила се буквално, разлила се по мом делу кабине. Прозор је био комплетно крвав и оно перје свуда залепљено да је колега копилот преузео команду и најнормалније слетео - присећа се Игњатовић.
Што се тиче улетања птица у мотор, сећа се линије за Париз.
- После једно, па хајде да кажем, минут и по од полетања, ми смо били ту негде на висини од неких 500-600 метара када је улетела, сад могу да кажем, мало већа птица или птичурина. Осетио сам тај удар. По инструментима сам видео да је дошло до оштећења мотора. Она је пролетела кроз мотор, срећа да се није запалио мотор, што се често и дешава - испричао је Игњатовић.
Чим настане проблем, одмах гасе мотор
Иако пилоти не могу много да утичу на такве ситуације, постоји пар ствари које ипак могу да ураде.
- Прво треба да пробате да санирате штету да не би настала још већа, то је да у процедури угасите мотор. Када сте близу аеродрома, враћате се одмах. А на аеродрому проглашавате хитну ситуацију, слећете са једним мотором и у том тренутку ви имате приоритет у односу на све авионе који су ту око аеродрома на који треба да слете - објашњава овај пензионисани пилот.
Како је додао, пилоти два пута годишње иду на симулатор где вежбају понашање у свим "могућим и немогућим ситуацијама".
- Поготово те ствари код отказа мотора под разноразним условима, при јаком ветру, при пожару, при тешком оштећењу мотора. Тако да, путници не треба да се плаше. Људи који седе за командама авиона су мајстори свога заната, да кажем, јер летење је занат - каже Игњатовић.
Овакве ситуације се, додају, најчешће догађају на јесен поред аеродрома који је окружен пољопривредним земљиштем.
Извор: Блиц