СВИ СУ УБЕЂЕНИ ДА ЗНАЈУ ПРАВИЛА ВОЖЊЕ У КРУЖНОМ ТОКУ! А ово су грешке које возачи праве
Ово су „буквализована“ правила, која треба пратите да се не би сударили у кружном току:
Нигде толико заблуда у погледу саобраћајних прописа, као код кружних токова.
И заиста, чини се да је на нашим кружним токовима, нарочито у престоници, вечито нека гужва и често изгледа као да су возила ушла у "зачарани круг" из којег не могу да изађу.
- Код уласка у кружни ток је свима јасно, али кад треба да се изађе ником изгледа није, нарочито у оном кружном току где има две или три траке. Знам неке који направе 5-6 кругова - коментарише један корисник Твитера.
ПЛЕХ СЕ ИЗВАДИ ИЗ ПЕЋИНЕ, А ЗА ПЕТ МИНУТА СВЕ ЈЕ РАСПРОДАТО: У пекари у Новом Пазару дневно се произведе чак 10.000 мантија
НАЈНОВИЈИ ПОДАЦИ! Поново алармантне бројке, преминуло 52 особе: Из Кризног штаба најављена НОВА МЕРА
КОН НАЈАВИО УВОЂЕЊЕ ЈЕДНЕ ОД НАЈСТРОЖИХ МЕРА "Ово би сигурно спречило масовно заражавање"
Ипак, правила постоје. Дамир Окановић је за "Блиц" објаснио које су то кључне фазе за учеснике саобраћаја који користе кружни ток.
Како да возим у кружном току?
Ово су „буквализована“ правила, која треба пратите да се не би сударили у кружном току:
Правило бр. 1: Онај ко је већ у кружном току има предност у односу на онога ко је ван кружног тока, а то је регулисано и саобраћајним знацима испред улаза у кружни ток (важи само за кружне токове где на сваком улазу постоји троугао - а такви су у Србији у већини).
Правило бр. 2: Аутомобил у унутрашњој траци кружног тока нема предност у односу на возило у спољашњој траци кружног тока (када је у питању кружни ток са више трака). Да појаснимо - не смеш из крајње унутрашње траке (уз острво) да исечеш све остале у кружном току да би изашао тамо где ти одговара. Дакле, онај ко излази из кружног тока нема предност у односу на оне који такође круже у спољашњим тракама кружног тока. Да још мало појаснимо – говоримо само о возилима која се већ налазе у кружном току - они из унутрашњих трака немају предност у односу на оне у спољашњим тракама. Говоримо о самом кружном току – не о прилазним улицама/путевима. Ако онај из унутрашње кружне траке одлучи да изађе из кружног тока, он не сме да „исече“ оног у спољашној кружној траци, већ мора да га пропусти као да је у питању класично престројавање на путу са две траке и то уз давање мигавца и трудећи се да не изазове удес. Потпуно исто као да возе на обичном путу са две или три траке. Наглашавамо - предност увек има возило које наставља кретање траком у којој се налази! Зашто понављамо исту ствар пет пута? Зато што возачи који не знају ово правило свакодневно изазивају инциденте.
Правило бр. 3: Трамвај увек има предност. Увек.
Правило бр. 4: Изабери одговарајућу траку пре него уђеш у кружни ток. Уколико се кружном току приближаваш путем са више трака, такође треба примењивати логику коју би применио у случају да је реч о класичној раскрсници. Дакле, уколико излазиш на првом искључењу требало би да у кружни ток уђеш десном траком и пратиш спољашњу траку кружног тока до искључења. Уколико излазиш на последњем искључењу, требало би да из леве траке уђеш у унутрашњу траку кружног тока и затим се престројиш на време пред излазак. Међутим, није против прописа ни да се директно укључиш у спољашњу траку и да њоме идеш до жељеног искључења... Истина, тако блокираш друга возила која желе да уђу у кружни ток.
Правило бр. 5: Одлучи где излазиш из кружног тока пре него што уђеш у њега.
Правило бр. 6: Да ли смем да се возим у круг више пута док не уграбим ситуацију да изађем из кружног тока уколико се налазим у унутрашној траци, а у спољашњој је гужва? Ово није дефинисано прописима, тако да је одговор - ДА. Иначе, постоје два мишљења по питању тога шта је безбедније:
1. треба се зауставити и онда се „пробијати“ ка свом излазу
2. треба направити још један круг и за то време ухватити прилику за престројавање.
Обе „тактике“ имају своје мане и предности, и треба их примењивати у складу са тренутном ситуацијом у кружном току.
Правило бр. 7: Користи мигавац – ручица с леве стране волана, уз помоћ које показујеш другим возачима куда планираш да идеш. Зато се и зове показивач правца! Користи мигавац и када излазиш из кружног тока и када се престројаваш из траке у траку самог кружног тока.
Приликом уласка у кружни ток не мораш да га користиш, пошто је твој будући смер кретања јасан. То није никаква мода или наређење неке зле државне агенције – када даш мигавац, дајеш могућност другим возачима да на време одреагују, да брже и безбедније прођу кружни ток.
Када би се сви возачи понашали нормално и редовно користили мигавац, саобраћај би генерално текао много брже и са мање стресних ситуација.
Правило бр. 8: Саобраћајац у кружном току – када се он појави, мораш да поштујеш његове наредбе.
Да резимирамо, поштујте саобраћајну траку, поштујте возила која се већ крећу одређеном саобраћајном траком и о искључењу размишљајте пре него што се укључите у кружни ток.