ТАЧНО У 15.25 ЧАСОВА! Обуставља се саобраћај на грделичкој магистрали, заустављају се и возови
Чуће се и сирене
Тачно у 15.25 часова Јужна Морава задржава дах, стаје саобраћај на грделичкој магистрали, заустављају се и возови - Осман Касић даје знак за почетак минирања...
- Минирамо део брда Момин Камен - упозорава Осман мештане, који су се затекли на пар стотина метара и објашњава да је са својим људима "поставио четири тоне експлозива у брдо, како би се експлозијом ослободио простор за изградњу ауто-пута".
КИША ПАДА НА ЂУРЂЕВДАН: Ево шта то значи
А, након треће сирене - експлозија. Осман Касић (55), из Беле Паланке, претходних 30 година провео је на градилиштима широм бивше Југославије, Ирака и Марока, а сада ради на јужном краку Коридора 10, на деоници од 26 километара, кроз Грделичку клисуру.
- Голема работа, голема батко - виче из даљине Јордан Петков (38), шеф на оближњем тунелу Предејане.
Грделичка клисура имаће најдужи тунел у Србији, "Манајле", дужине 1,8 километара. У десној цеви тунела, на 1026. метру од улаза, излива се млазни бетон у облогу.
Подземне воде цуре са плафона, а бука је огромна. Овим тунелом, на чијем улазу је икона Ивана Рилског, "господаре" бугарски радници.
- Какав је живот под земљом? Сами видите, нема саобраћаја, сами смо овде доле. Жена и деца су у Бугарској, а у Грделици је само посао - каже Петков, коме је ово девети тунел у каријери.
- Остало је још да пробијемо 96 метара. Иако нам специфична геологија задаје муке, радимо 24 часа и планирамо да пробијемо цев за око месец дана. Овде машина ''кртица'' не помаже - објашњава Петков.
Тачи мафијашким парама плаћа српске КРВНИКЕ да промовишу његову квази-државу
У левој цеви, његов "комшија" Драган Стошић, минер и пензионисани официр, наглашава да су радови веома компликовани.
- Пола копамо, пола минирамо. До сада смо изминирали леву цев тунела. Срели смо се са врло специфичним објектом, јер, на једном минирању, на пример, имамо врло чврсту и јаку стену, а на другом слабу, па чак има и делова који сами падају - објашњава он и каже да по свакој бушотини иде од 1,2 до 1,6 килограма експлозива.
Све у свему, у срцу Грделичке клисуре Мала Европа: неимари из шест земаља раде и граде, пред очима зачуђених мештана, деоницу од 26 километара јужног крака Коридора 10.
Мењајући вековни пејзаж, кротећи превртљиву ћуд Јужне Мораве, прву деоницу најкривудавијих грађевинских радова на Балкану поносно држи женски тим, којим управља грађевински инжењер, нишлијка Јелена Манић (35).
Иначе, траса аутопута кроз Грделичку клисуру подељена је на шест етапа.
- Ми смо једноставно једна мала Европа. Имамо раднике из разних делова Европе, сви смо ту, радимо и дружимо се - каже Манићева за Танјуг и објашњава шта значи живот на грађевини и ван куће:
- Живот на градилишту је изузетно динамичан, а када градилиште уђе под кожу, то више никада не излази, поготово када се види да, од ничега настаје нешто - поносно прича Јелена док нас преводи преко "свог" најдужег моста од 420 метара.
Зашто се убио Слобин отац?! Ова ствар је била ОКИДАЧ, а ево зашто му Милошевић НИЈЕ БИО на сахрани!
Генерације мештана из околних места памтиће хиљаде радника из Србије, Републике Српске, Црне Горе, Румуније, Бугарске и Шпаније, који су протеклих година "пробудили" њихов крај, каже Манићева.
Грделичка клисура, један од најдубљих усека у југоисточне Србије, спаја Врањску и Лесковачку котлину, а на дубини од 400 метара у клисури, на једном месту, додирују се магистрални пут, регионална пруга, нови мост и река Јужна Морава.
- Када се заврши посао, а све зависи у колико сати се заврши - кроз смех објашњава Јелена, - Човек право са посла често оде само да спава. Ми смо свакодневно овде и већ смо се сродили са мештанима - прича она и додаје да су локалци задовољни, јер се нешто дешава у њиховим селима и што је све у овом крају, како каже, најзад оживело. А о томе колико је тешко бити жена на градилишту, Јелена каже "да када волите свој посао, ништа није тешко.
- Ово је ''женска деоница'', Лот 1, јер има много колегиница које овде раде и ''делују невидљиво'' из канцеларија које се налазе близу градилишта - каже и истиче да ће цео живот памтити искуства са овог градилишта, због константне борбе са реком и подземним водама.
На педесет метара изнад тунела, на свежем ваздуху, радници ручају и кроз шалу причају да су радови у почетку били као изрека "неће слонче у лонче", али да већ сада, кажу, све иде глатко.
- За сада је добро, а за даље ћемо видети. Ништа није тешко -каже стари мајстор, кога у шали зову Филозоф, а његов колега га исправља, "оно што се мора, то није тешко".
Радови готови до краја године
Према речима надлежних, радови у Клисури би требало да се заврше до краја ове године, док се највећи интензитет радова очекује у предстојећим летњим месецима. На деоници аутопута је у врхунцу сезоне ангажовано и до 450 машина са 1.150 радника, а један од њих, Милош Димитријевић (29), каже да када се послови заврше, остаје понос.
- А како иде живот? Иде као Морава. Око 15 година сам на грађевини, а овде годину и шест месеци. Кад завршимо део посла како треба, осећамо некакав понос, успех. Нађе се време и за породицу и за дружење - каже он и додаје да понекад "окрену ту и прасенце".
Са старих и оронулих немачких бункера, распоређених дуж целе Клисуре, пуца поглед на најдужи мост на јужном краку будућег аутопута. Са висине од око 62 метра, поглед са моста се простире ка Владичином Хану. А са чак сто метара висине, краниста Марко гледа на Грделичку клисуру у којој, на само једном делу од 5,7 километара деонице, има чак 33 моста.
- Наша деоница је дужине 4,7 километара, од тунела Предејане до Царичине долине. Имамо 11 мостова под нашим надзором, а од тога пет пута прелазимо реку Јужну Мораву, а три пута електрифицирану пругу. Веома је тежак терен за извођење радова, али за сада, иду предвиђеном динамиком - каже Милош Златковић (30), одговорни извођач на овој етапи јужног крака Коридора 10.
Траса аутопута кроз Грделичку клисуру подељена је на шест деоница, а Шпанске фирме држе прву деоницу, Грделица-Тунел Предејане (6,1 километар), Бугари деоницу Лот 3, Тунел Предејане, а њихови земљаци раде и у Тунелу Предејане-Царичина Долина (Лот 2 у дужини од 4,7 километара). Комшије Бањалучани и Приједорци воде радове у Тунелу Манајле ( чија је укупна дужина 6,7 километара). Деоницу Лот 4, Тунел Манајле, "запосела" је још једна екипа из Бугарске и освајају 1,8 километара деонице. На овој траси ради и још једна "шпанска екипа" и покрива Тунел Манајле-Владичин Хан у дужини од шест километара.