Трбухом за крухом: Милиони људи користе право слободе кретања радника унутар ЕУ
Важи за све ако имају довољно финансијских средстава за живот
Омогућавање слободе кретања радника унутар Европске уније у функцији стварања и јачања унутрашњег тржишта и реализације важних циљева социјалне политике један је од темеља европског пројекта још од зачетка 1957. године.
Прочитајте и:
Истраживања показују како се из године у годину повећава број људи који користе право слободе кретања радника унутар држава чланица. Слобода кретања се тако сматра кључном за стварање правог јединства међу држављанима ЕУ.
Што је већи економски стандард државе чланице, то мање њених држављана тражи посао у другој држави чланици, а иста држава је наравно атрактивнија за имиграцију од стране држављана других држава чланица.
Треба напоменути да се широка права на слободно кретање на подручју ЕУ односе искључиво на држављане држава чланица.
Слобода кретања људи данас представља нужан услов не само функционисања унутрашњег европског тржишта, већ и спровођење темељних права грађана ЕУ и њихових породица. А то се најбоље види у чињеници да су ово право досад користили и користе милиони људи.
Слобода кретања радника доприноси развоју тржишта рада, јер омогућава прерасподелу радне снаге међу државама чланицама, а одређена је Уговором о функционисању ЕУ.
Грађанима ЕУ се тако гарантује широк спектар различитих права: забрана дискриминације у погледу запошљавања и радних услова, право на боравак у другој држави чланици ради запошљавања и након што је престао радни однос, право на спајање породице, социјално осигурање…
Са друге стране, радници који долазе из држава које су у преговорима за чланство, имају врло ограничена права.
Слобода кретања се сматра кључном за стварање правог јединства међу држављанима држава чланица, али има и одређене механизме заштите.
У светлу данашњих догађаја, неке државе чланице покушавају задржати контролу над миграцијама, а европски суд настоји да то ограничи, тако да правила о слободи кретања долазе у конфликт са могућностима државе чланице да регулише своје тржиште рада. Због непрестаног кретања радне снаге долази и до ограничења миграција - некад и супротно праву ЕУ.
Права слободе кретања радника могу бити ограничена разлозима јавног поретка, јавне безбедности или јавног здравља у сврху заштите суверенитета и интереса државе, а дилему око њиховог различитог тумачења решава Суд ЕУ својом праксом.
Питање слободе кретања радника уско је повезано и с питањем држављанства, миграцијама, социјалном сигурности...
Идеја о слободи кретања људи првобитно је настала из економских разлога.
Већа размена између привредних субјеката једноставно је доводила до повећања и раста стандарда. ЕУ данас под појмом кретања људи, међутим, обухвата све категорије грађана што укључује и све који су економски неактивни илити незапослени. Услов је само да имају довољно финансијских средстава за живот.
Начело забране дискриминације примењује се на кретање људи из једне државе чланице у другу, било ради запошљавања, било као особе које не обављају економску активност.
Данас ЕУ има многе недостатке, али захваљујући њој није било сукоба магнитуде Другог светског рата дуже од 70 године (изузев сукоба на Балкану). Данас је дом за више од 500 милиона људи и многима из сиромашнијих држава чланица нуди могућност за бољи живот захваљујући слободи кретања радника.