Панчево пример добре праксе реализације дуалног образовања: У Машинску школу хрле ученици из целе Војводине (ФОТО/ВИДЕО)
Машинска школа у Панчеву је једна од првих пет школа у Србији која је имплементирала дуални образовни профил
Панчево, град са изузетно повољним географским положајем, одличном климом, богатом природом, али ништа мање богатијом индустријом, историјом, традицијом и народом који из дана у дан чува и негује оно што је његово, што му прирада и чиме се бави. Баш због овога, истиче се и издваја се у односу на многе градове у Војводини, али и Србији.
Међутим, нису природне лепоте и индустријско богатство једино по чему је Панчево симбол Војводине. Без сумње морамо истаћи да Панчево рађа, негује и ствара праве мале генијалце и улаже у свој образовни систем путем којег, са поносом, шаље своје најбоље ђаке у водеће светске фирме на рад, усавршавање, стицање практичних знања и вештина због чега, без сумње, представља јаку индустријску зону у Србији.
Красила је Бечкерек, а сад мами уздахе Зрењанинаца и њихових гостију: Градској кући ништа не може ни руб времена (ВИДЕО)
Због овог напитка многи хрле у Зрењанин: Немачка рецептура и сласно пиће задовољили су и највише званичнике света (ВИДЕО)
Мањи трошак за грађане, а чистији је и ваздух: Важан пројекат на делу у Зрењанину (ВИДЕО)
Када је реч о послу у Панчеву, инвестицијама, фабрикама и фирмама које радо и поред велике конкуренције долазе у град, не може да се не спомене и то да, поред географског положаја, добре повезаности града Панчева са свим већим градовима у Србији, додатно привлачи инвеститоре и стручни кадар људи. У Панчеву се креира млади, стручни кадар који се током свог школовања оспособљава за рад и стиче радне навике којима су страни инвеститори широм света фасцинирани, и у шта и сами инвеститори желе да улажу.
Дуалним образовањем до сигурног посла
Дуално образовање је модел реализације наставе у систему средњег стручног образовања и васпитања у коме се кроз теоријску наставу и вежбе у школи и учење кроз рад код послодавца, стичу, усавршавају, односно изграђују знања, вештине, способности и ставови у складу са стандардом квалификације и планом и програмом наставе и учења. Поред кључних знања која усвајају у школи, деца и кроз "учење кроз рад" у оквиру дуалног модела образовања стичу важне компетенције које их припремају за будућност и лични развој, а самим тим и обављање жељеног посла. На тај начин, уз образоване кадрове привреда остварује бенефит јер добија већ формираног младог човека који је упознат са радним процесима.
Дуално образовање, као модел реализације процеса учења на два места, важан је услов за достизање квалитета како у погледу стицања знања, тако и вештина. Управо овај модел образованај заступљен је и у Панчеву.
Када о говоримо о дуалном образовању у Панчеву, Машинска средња школа била је пионир у увођењу модела дуалног образовања кроз пилот пројекат. Директор Машинске школе Ненад Дојчиновић изузетно је задовољан ефектима овог модела образовања истичући да је у питању учење кроз практичан рад.
Машинска школа Панчево по програму дуалног образовања школује ученике у смеровима механичар моторних возила, оператер машинске обраде и бравар-заваривач. Такође, дуално образовање намењено је и четворогодишњим смеровима као што су техничари компјутерског конструисања, техничари компјутерског управљања и техничар мегатронике.
Више о дуалном образовању у Панчеву, али и даљим плановима и улагањима општине у исто, говорио је директор Машинске школе Ненад Дојчиновић, који на самом почетку разговора објашњава да дуално образовање значи да ученици који уписују те образовне профиле једно време током свог школовања најчешће, поготову када је реч о ученицима трогодишњег занимања, два дана проводе у компанијама у другој години средње школе, док трећаци проводе три дана у компанијама са којима се потписују уговори и остварује сарадња како би стекли одређена знања, искуства, вештине.
Односно уче како да се прилагоде начину рада у компанијама, стичу нова знања и адаптирају се на почетак рада и радног односа.
- Дуално образовање омогућава ученицима да од најранијег средњошколског доба уђу у систем рада, да осете атмосферу саме компаније и да се покажу како би касније засновали радни однос ако не желе да даље уписују више школе или факултете - објашњава директор Машинске школе и додаје да ученици четвртих разреда нешто касније крећу са дуалом, а ту спадају техничари мегатронике.
Како наводи директор, Машинска школа у Панчеву је једна од првих пет школа у Србији која је имплементирала образовни профил, односно техничар мегатронике, у образовни систем Србије пре неких 14 година, а школа сада броји два пуна одељења деце која су изабрала да се у будућности баве овим послом.
- Једно одељење је класично, а друго одељење је по дуалу, а сви оченици ових одељења већ су резервисани по компанијама, тачније, у 22 компаније са којима школа сарађује. Ученици су плаћени за тај део наставе који проводе у компанији. Они који нису по дуалном моделу образовања, они проводе време у школској радионици или у неким другим компанијама - истиче директор и објашњава да школа на тај начин кроз вежбе за одређене предмете, води ученике до компанија како би погледали и видели како се сам посао, кроз праксу, одвија и како се ради, каква је атмосфера и осећај рада.
Када је реч о заинтересованости деце за дуалним образовним системом директор објашњава да је заинтересованост велика и да школа данас броји 39 одељења од којих је четири одељења по дуалном моделу образовања.
- Више је заинтересованих него што школа може примити ученика - објашњава директор и истиче да ће у школи следеће године бити вероватно повећан број одељења, са 39 на 41 одељење, како би било места за све заинтересоване ученике.
Капацитети Машинске школе у Панчеву су, како истиче директор Ненад Дојчиновић, препуњени, али ће се школа изборити да омогући свим заинтересованим ученицима слободно место за стицање знања и вештина у пракси, док се директор нада да следеће године неће ни бити тешко уписати све ђаке пошто је у плану изградња нове радионице где ће бити и комплетно нови спрат са 10 нових учионица.
- Надамо се да ћемо изградњом нове радионице са 10 нових учионица и одељења моћи да упишемо сву заинтересовану децу и да нећемо имати проблема са слободним местима - рекао је директор.
Истиче да не може у процентима да каже колики број ученика остаје у компанијама, зато што се дешава да велики број њих ради две, три године у једној компанији, а онда им друга компанија понуди боље услове и на тај начин промене радно место и компанију, али велики број младих радника остаје у Србији и Панчеву.
- То је мало специфично, не бих могао процентуално да тврдим колики број ученика остане у компанијама, али велики број остаје у Панчеву, у Србији. Мањи број је отишао у Београд и околину, у највећој мери остају у Панчеву и Јужном Банату - истиче директор и додаје да Машинску школу у Панчеву уписују и млади људи из Ковина, Ковачице, Алибунара и многе друге општине где ови млади људи остају да раде.
Како истиче директор, са поносом, неки бивши ученици Машинске школе у Панчеву после завршене школе, стечене праксе и радног искуства помоћу дуалног образовања отворили су и своје приватне фирме и компаније са којима ће школа почети да сарађује када је реч о дуалном образовању.
Пројекат је финансиран из буџета Града Панчево. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.