ДЕФЕКТОЛОГ УПОЗОРАВА на утицај ДИГИТАЛНИХ УРЕЂАЈА: "Детету забранити телефон и таблет до овог узраста, а ево колико дневно је препоручљиво да буду на интернету!"
Родитељи, суочени са широким спектром изазова данашњице, неуморно трагају за дубљим разумевањем кључних фактора који ће унапредити васпитање њихових најмлађих чланова.
У данашњем свету, родитељи су суочени с многим изазовима у процесу васпитања своје деце. Како би смо сазнали више о здравом и одговорном родитељству, разговарали смо с дипломираним дефектологом и терапеутом-реедукатором психомоторике, Аном Вигњевић.
Оно што је битно нагласити јесте да је она дугогодишњи члан тима проф. др Светомира Бојанина, реномираног стручњака у области менталног здравља деце и омладине.
У овом интервјуу, Ана ће нам поделити своје стручно знање о кључним елементима пружања одговарајуће неге у најранијем добу, препознавању симптома неусклађеног раног развоја, превентивним методама, утицају дигиталних уређаја на развој дета, сарадњи с дефектологом и принципима васпитавања деце.
ДУГЕ НОГЕ И ТАНАК СТРУК: Катарина Радивојевић поделила рецепт за ДЕТОКС НАПИТАК - пије се 7 дана
ИЗГЛЕДАЈУ КАО СЕСТРЕ: Каја Остојић има 39, а њена ЋЕРКА већ 20 година - нико не верује да јој је мама (ФОТО)
- Основна улога родитеља, првенствено мајке, у најранијем добу развоја је да негује своје дете. То подразумева разумевање потреба и размена осећања кроз покрет, додир, реч. Тако дете доживљава себе и свет око себе - рекла је.
- Нега детета пробуђује најдубља осећања и стимулише комплетан психомоторни развој. Зато је важно да у том периоду живота мајка буде срећна и спокојна. Тада мајка треба да избегава промену боје косе, парфема, честа и дуга одсуствовања од куће, јер то све може да остави последице по емоционални развој детета - додала је.
- У прве три године живота се постављају емоционалне основе детета и јако је важно да оба родитеља буду емоционално стабилна и присутна, срећна и радосна, да њихов однос буде без бурних реакција. Пожељно би било не планирати нову трудноћу у периоду од две године након рођења детета - нагласила је.
- Најчешћи симптоми који указују на неусклађен рани развој детета су:
- успорен развој говора,
- одсуство невербалне комуникације и контакта очима,
- незаинтересованост за нове садржаје и инерактивну игру,
- изостајање имитације покрета телом ,гласом и предметом,
- безразложни страхови,
- бурне и интензивне реакције плача,
- суздржан однос са најближим особама,
- лош сан,
- једнолична исхрана,
- не одазивање на име,
- краткотрајна и неусмерена пажња,
- стереотипни покрети
- Превентивне методе развоја поремећаја код деце су истовремено и основни принципи здравог и одговорног родитељства - рекла је и навела који су све индикатори.
- разумевање потреба детета и размена осећања
- јасно структурисање времана и постављање граница
- слобода игре и бирања активности
- моторичке и манипулативне игре
- радно ангажовање родитеља са децом
- складан партнерски однос
- Дигитални уређаји и нове технологије имају врло неповољан утицај по рани развој детета. Опажај детета се мења уколико од најранијег развоја дете има испред себе неку врсту екрана што за последицу има општу незаинтересованост, изажен негативизам и потешкоће у организацији пажње, учења, анксиозност и бурне реакције, досаду, а и проблеме у постулацији тела и моторичке активности - рекла је Ана, и додала:
- Мишљења сам да до 3.разреда основне школе дете не треба да има свој мобилни телефон, а да се до тада период коришћења телевизије, таблета ... сведе на минимум, не више од 30 минута дневно - саветује наша саговорница.
- Дефектологу се треба јавити у циљу подстицаја психомоторног развоја у целини( уколико су проблеми из раног развоја) и ради хармонизације односа унутар породице - казала је.
- Уколико је дете школског узраста, а показује потешкоће у савладавању градива и понашању, прво се треба обтатитидефектололгу реедукатору ради устостављања адекватне сарадње на релацији дете-родитељ-наставник И подстицаја развојних споспосбности детета- додала је.
- Значи, ако дете показује симптоме, о којима сам вам малопре говорила, треба се одмах јавити дефектологу-реедукатору како би рана интервенција терапеута била што успешнија - нагласила је.
- Прво, најважније правило васпитног процеса је да се према деци треба опходити као према себи равнима, тј.као према одраслима на нивоу оних способности која су деца то тог тренутка развила. То је једини начин да не изгубимо однос са децом - рекла је Ана.
- Са децом треба живети , а то значи радовати се што смо са њима. не можемо их васпитавати ако их одведемо у шетњу и гледамо у свој телефон, или напети и нервозни. Једино има смисла ако заједно уживамо у тој шетњи - саветовала је, и додала:
- Није битан квантитет времена ако га нисмо квалитетно провели на узајамно задовољство. Родитељ мора бити добар ослонац свом детету да одрасте у доброг човека - додала је др. Вигњевић.
- Утицај школе је јако велики. Али и одговорност за многе актуелне ствари које нам се дешавају. Она је од судбинске важности за свако дете и његов живот - рекла је.
Колики је значај vannastavnih активности које би требало да буду присутне у школском окружењу и како оне доприносе социјалном и емоционалном развоју ученика?
- Истакла би да су vannastavne активности од виталног значаја јер тиме ову институцију враћају у средиште друштвеног живота ученика који је похађају - нагласила је.
- Оне чине да се код сваког ученика подстичу његове индивидуалне споспоности што би требало да буде примарна улога школе - истакла је.
Др Ана, поред улоге родитеља и клиничког дефектолога, свакодвневно одговара и специфичним захтевима својих ученика у основној школи за децу са поремећајем у друштвеном понашању. Ово је посебно изазовна и одговорна позиција у којој је потребно пружити подршку и адекватно се прилагодити индивидуалним потребама сваког детета.
Њено знање и стручност у области здравог родитељства и подршке психомоторном развоју детета пружају драгоцен увид и савете за све родитеље који желе да пруже најбољу могућу негу и подршку свом детету.