U Srbiji roditelji i nastavnici GUBE AUTORITET? Na Međunarodni dan PRAVA deteta, pitali smo PSIHOLOGA da li današnja omladina zloupotrebljava mogućnosti i ko je tu kriv
Preterana sloboda i nedostatak granica mogu imati neželjene posledice, tvrdi psiholog.
Svetski dan deteta (Međunarodni dan deteta) godišnji je međunarodni događaj koji se proslavlja 20. novembra. Godine 1954. ustanovila ga je Generalna skupština Ujedinjenih nacija sa ciljem da se u svim državama slavi istog dana. Osmišljen je da promoviše međusobnu interakciju i razumevanje među decom i dobrobit dece u svetu. Njegovim obeležavanjem skreće se pažnja na obaveze društva prema deci, kao i na aktuelne probleme sa kojima se ona suočavaju.
U kojim slučajevima Pravoslavna crkva može da ODBIJE DA VAS VENČA? Najstrože pravilo tiče se RAZLIKE U GODINAMA među budućim mladencima
Dete ima UPALJENO GRLO i IMA PREPUN NOS? Ukoliko se pojave još DVA SIMPTOMA, ne čekajte ni 5 minuta, odmah U HITNU POMOĆ!
Povodom toga pričali smo na aktuelne probleme i o vaspitavanju dece u Srbiji sa Anđelom Abramović Nešić, specijalistom medicinske psihologije, MA kliničke psihologije i porodičnim psihoterapeutom pod supervizijom.
Previše prava deci može biti "mač sa dve oštrice'
- Svedoci smo da deca imaju sve više prava, ali previše prava može biti “mač sa dve oštrice” za dete. U smislu da deca neka od njih mogu i zloupotrebljavati, kao i da roditelji i nastavnici gube deo svog autoriteta, što nikako nije dobro. Iako prava i jesu tu da zaštite decu, mogu biti “medveđa usluga” za njih. Nedostatak granica i ograničenja, preterana sloboda, mogu imati neželjene posledice. Pravila i poštovanje su blisko povezani i jedno ne može postojati bez drugog. Roditelji koji ne sprovode određena ograničenja ne uspevaju da nauče svoju decu da poštuju sebe i druge, što može negativno uticati na način na koji oni komuniciraju sa nastavnicima, vršnjacima i drugim autoritativnim ličnostima - rekla je na samom početku Anđela Abramović Nešić.
Sloboda se ne postavlja iznad odgovornosti
- Bez odgovarajućih granica, deca su prepuštena sama sebi i mogu pristupiti određenim situacijama bez straha ili opreza, što može povećati njihove šanse da se upuste u rizično i neadekvatno ponašanje.
Deca oponašaju ponašanja odraslih - Budite uzor!
- Deca kojoj je dozvoljeno da rade šta hoće veruju da ovakvu vrstu ponašanja mogu primenjivati i van kuće. To dovodi do mnogih problema u odnosima sa drugim ljudima, jer su ovakva deca često samoživa, impulsivna i nasilna.
Deca oponašaju ponašanja odraslih, naročito roditelja- Budite uzor svom detetu i podstičite i druge u svojoj okolini da to čine.
Preispitajte svoje ponašanje. Radite to često. Da li ste dosledni u postavljanju ograničenja i pravila? Šta radite kada i sami ne uradite ono što je dogovoreno, kada ne ispunite obećanje? Ili kada ste uznemireni, ljuti, besni? Kako dete doživljava vaše eventualne oštrije reakcije, povišen ton, mimiku i gestikulaciju koje idu uz to? Možda dete reaguje na vaša nejasna očekivanja i komunikaciju koji ga zbunjuju? Ako je to slučaj, promena vašeg ponašanja verovatno je najbrži put do promene u detetovom ponašanju - dodaje ona.
I dalje imamo decu koja trpe nasilje, a da to niko ne zna
- Iako se već duže vreme radi na preventivi nasilja u školama i da se insistira na preventivnim merama, nisam sigurna koliko je to funkcionalno u praksi. I dalje imamo decu koja trpe nasilje a da o tome niko ne zna. Mislim da su deca svesna da imaju mogućnost korišćenja te “usluge”, ali ono što po mom mišljenju nedostaje jeste njihovo ohrabrivanje da to i koriste. Dakle, ohrabrivanje i normalizacija korišćenja tih usluga - zaključila je Anđela Abramović Nešić.