СРБИ И ДАЉЕ НИСУ ОДУШЕВЉЕНИ ЕЛЕКТРИЧНИМ АУТОМОБИЛИМА: Док у свету све више потискују бензинце и дизелаше
Последњи званични податак Српске асоцијације увозника возила и делова показује да је у Србији током 2021. године продато 30.416 нових аутомобила, што је за 16 одсто више у односу на 2020. годину.
Ипак, упркос субвенцијама које држава даје за продају електричних возила, интересовање грађана за електричне аутомобиле није се повећало, тако да је прошле године регистровано укупно око 50 возила „на струју“, која углавном купују компаније, пише Biznis.rs
Један од проблема свакако је цена ових аутомобила, али и инфраструктура и недовољан број пуњача, који су такође скупи и коштају између 1.000 и 60.000 евра, у зависности од потребног времена за пуњење (од пола сата до 15 часова).
Како су за Biznis.rs недавно рекли из „Путева Србије“, до сада је инсталирано осам пуњача за електричне аутомобиле на стратешки кључним тачкама, односно на главним путним правцима у Србији.
Истраживање компаније Deloitte, спроведено на испитивању ставова више од 26.000 потрошача из 25 земаља између септембра и октобра 2021. године, показује да потрошачи широм света нерадо плаћају разне врсте напредне аутомобилске опреме, укључујући аутономну вожњу, повећану безбедност и повезаност.
„Упркос растућем друштвеном интересовању за екологију и одрживост, већина потрошача још увек није спремна да плати више од 500 долара (440 евра) за напредне технологије као што су мотори на алтернативне изворе енергије. Возила са моторима са унутрашњим сагоревањем и даље ће имати приоритет, и биће будући избор америчких купаца (69 одсто). Када је реч о алтернативним моторима, интересовање потрошача за електрична возила на батерије највеће је у Републици Кореји (23 процента), Кини (17 одсто) и Немачкој (15 процената), док су јапански купци (48 одсто) склонији хибридим електричним возилима“, показује извештај Deloitta у који је Biznis.rs имао увид.
Како се наводи у истраживању, кључне вредности приликом избора возила у очима возача остају приступачност и проверена, њима позната, технологија. Такође, указују на то да су потрошачи заинтересовани за одрживи (електрични) погон само ако ће смањити трошкове за гориво, имати боље искуство вожње и осећај доприноса животној средини.
„Због одређених ограничења са којима се возачи електричних возила и даље суочавају, многи купци се и даље окрећу провереним, добро познатим возилима са унутрашњим сагоревањем, па је само мали део потрошача спреман да плати за напредне технологије. Иако интересовање за електрична возила не расте у складу са пређашњим прогнозама, истраживања указују на два главна мотива за њихову куповину међу глобалним потрошачима у САД, Немачкој, Јапану, Републици Кореји, Индији и југоисточној Азији. То су све већа забринутост због климатских промена и жеља за смањењем емисије гасова са ефектом стаклене баште“, нагласили су из компаније Deloitte.
У извештају је истакнуто и да су путнички аутомобили задржали своју позицију најпожељнијег превозног средства. Такође, потрошачи у САД очекују да ће потпуно напуњено електрично возило имати домет до 500 миља (око 805 километара), док потрошачи у Кини, Јапану и Индији очекују домет од приближно 250 миља (око 402 километра).
Потрошаче у Немачкој (24 одсто), Кини (22 процента) и САД (20 одсто) највише брине домет (километража по пуњењу) електричних возила, док потрошаче у Азији (Југоисточна Азија 28 процената, Република Кореја 26 одсто, Индија 23 процента и Јапан 19 одсто) највише брине недостатак јавне инфраструктуре за пуњење.
„Упркос изазовима са којима се суочава, аутомобилска индустрија остаје посвећена електричној мобилности. Свест потрошача о потреби заштите животне средине и одрживости, у комбинацији са растућом ценом фосилних горива, трендови су којима сви произвођачи возила морају да се позабаве. Они који своју будућност заснивају на производњи електричних возила, у комуникацији са купцима, посебну пажњу треба да посвете представљању планова и сарадњи на унапређењу неопходне инфраструктуре за пуњење“, закључак је истраживања компаније Deloitte.
Да подсетимо, субвенције за куповину електричних возила у Србији важе искључиво за нова возила, а захтеве за субвенције могуће је поднети Министарству заштите животне средине до 31. октобра, или до утрошка планираних средстава. Субвенције се крећу од 250 до 5.000 евра, односно 8.000 евра за таксисте, а Biznis.rs је недавно писао и о начину како можете да аплицирате.