ОВО СУ НОВЕ МЕТОДЕ! Ево како брендови прикривено повећавају цене, а да купци то ни не примете
Авио-индустрија није повећала цене карата у САД више од две деценије. То је чињеница. Али, да ли је баш тако? Ево одговора
Крива потражње намеће своју "тиранију" сваком послу. Повећајте цене и продаја ће почети да опада. Смањите цене и купци ће хрлити код вас. Обично се деси једно од два: или већа продаја или већи профит.
НОВИ УДАРАЦ НА ЏЕП ГРАЂАНА: Стиже још једно поскупљење, могуће несташице
МОЈА ПРВА ПЛАТА: Коначан избор пријављених кандидата
ЦЕНА ОВОГ ОГРЕВА РАСТЕ, А КУПАЦА СВЕ ВИШЕ? Људи остављају дрва и угаљ јер им се ово ВИШЕ ИСПЛАТИ
Свети грал стратегије цена је у проналажењу начина да се заобиђе овај, наизглед, челични економски модел, да се подигну цене без губитка продаје. То постаје још важније у оваквим тренуцима, када се трошкови инпута брзо повећавају, а подизање цена је неопходно само да би се посао одржао.
Али, живимо у времену када купци држе очи широм отворене и гласни су. Када компанија директно подиже цене, неки опрезни купац то примети и пожали се на друштвеним мрежама, без обзира на то колико је повећање цене незнатно и невезано за разлог.
Неколико притужби лако прерасте у "буру гнева", што све компаније свакако желе да избегну. Решење за многе од њих је подизање цена, али прикривено. Ово су неки од уобичајених начина како то раде.
Подигните цене, али их задржите истим" је мантра којом се воде. Њихов чланак о ценама авио-компанија недавно је такође говорио о томе: просечна цена домаће авио-карте данас је отприлике иста као и пре 25 година - 260 долара, у односу на 284 долара из 1996. године. И то пре прилагођавања инфлацији.
Како је могуће да авио-индустрија није повећала цене карата више од две деценије?
Није, заиста. Већина Американаца данас плаћа много више за лет, захваљујући комбинацији три прикривена повећања цена. Прво, авио-компаније имају раздвојене услуге тако да путници додатно плаћају за проверу пртљага, рано укрцавање, избор седишта, оброк и тако даље.
Накнаде за ове услуге се не појављују на цени карте, али су знатне. Друго, квалитет седишта у авиону, мерено његовим нагибом, ширином, материјалом седишта и тежином, знатно је опао, што значи да купци добијају далеко мању вредност за цену карте. И треће, многе авио-компаније су стално смањивале вредност километраже за честе летове, повећавајући трошкове.
Ове праксе су такође уобичајене у другим индустријама, било да се ради о одмаралиштима у хотелима, јефтинијим сировинама за одећу или уређајима.
Цена иста, али грамажа мања
Већина људи је упозната са тзв. појмом Схринкфлатион - уобичајеном праксом у прехрамбеној индустрији, при чему се смањује грамажа производа, док цена остаје иста. На пример, "чоколада од 100 грама је временом постала чоколада од 80/90 грама". Овај систем ефикасно функционише као прикривено повећање цене, јер је већа вероватноћа да ће потрошачи приметити повећање цена него смањење тежине или количине, посебно ако ново паковање визуелно изгледа идентично претходном.
Бенефити који "нестају"
Подстицаји као што су купони, акције "један плус један гратис" и бесплатна достава - уобичајени су у многим индустријама. Свака промоција снижава стварну цену коју плаћају купци. Стога, има смисла да компаније могу рутински прикривено повећати цене смањењем подстицаја које нуде. Чак и повећање прага за бесплатну доставу у САД, са 49 долара на 99 долара, једнако је повећању цене. Купци би могли да гунђају када схвате да њихова омиљена понуда више није доступна, али релативно мали број њих реагује на ове промене.
Од доброг ка бољем, и од бољег до најбољег
Још један начин да се прикривено подигне цена је увођење нових, квалитетнијих верзија по вишим ценама. То се зове "добро-боље-најбоље" цене. Потрошачи воле овај приступ јер им даје више избора. Али, његов споредни ефекат је прикривено повећање цене. Многе компаније су користиле методу да би имале користи од веће потражње потрошача и зарадиле веће цене током пандемије.
На пример, Пелотон је снизио цену свог најпопуларнијег основног спин бицикла за 350 долара, или 16%, са 2.245 на 1.895 долара. Истовремено, представио је скупљи и профитабилнији нови бицикл за 2.495 долара. Оба потеза су ефективно повећала просечне цене које плаћају купци Пелотона, иако компанија неће потврдити да је то случај, додаје се.
Директно повећање цена често наилази на отпор купаца, тако да компаније које имају мудре стратегије - користе нијансиране тактике одређивања цена, често задржавајући своје редовне или видљиве цене - непромењеним. Већина купаца то не примећује, али на крају компанија ужива већу продају и профитне марже него раније.