БЕНЗИН, ДИЗЕЛ ИЛИ ЕЛЕКТРИЧНИ: Ко више троши и који је скупљи за одржавање? Сви одговори на једном месту!
Када се узму у обзир све ове околности, електрични и хибридни аутомобили на дужи рок доносе знатну уштеду својим власницима, у односу на класичне "бензинце".
Возачи који се одлуче да своје старе аутомобиле, са погоном на бензин или дизел, замене електричним или хибридним возилима, могли би само на гориву да уштеде и више од 500 динара на сваких 100 пређених километара. Такође, одржавање електричних возила много је јефтиније од сервисирања класичних аутомобила, а као значајне предности стручњаци истичу и еколошку компоненту, као и мирну и тиху вожњу, много боље убрзање и вишегодишњу гаранцију на погонску батерију.
ГРАДИ СЕ БЕОГРАД: 605 метара саобраћајнице омогући ће приступ привредној зони и НОВИМ ФАБРИКАМА
СТИЖЕ НОВА ОАЗА ЗА ОДМОР У СРБИЈИ: Расписан тендер за додатне радове на језеру Бубањ код Крагујевца
СЈАЈНЕ ВЕСТИ, ПАШЋЕ РАТЕ КРЕДИТА: НБС донела важне одлуке у циљу олакшавања отплате грађана
Откако је Влада Србије у марту донела Уредбу о субвенцијама за куповину нових електричних и хибридних возила, ови аутомобили могу се купити и за мање од 20.000 евра. Наиме, држава је одлучила да субвенционише њихову куповину са 250 до 5.000 евра, а представници Владе рекли су да је ова конкретна мера донета у циљу решавања питања загађења ваздуха и унапређења квалитета животне средине.
Стручњаци кажу да је управо цена ових возила највећа почетна препрека, али истичу да је одржавање електричних аутомобила много јефтиније од класичних бензинаца и дизелаша који имају моторе са унутрашњим сагоревањем.
Такође, подсећају да је проблем и недовољно развијена инфраструктура, односно мрежа пуњача за електрична возила, јер постоји можда тек петнаестак пунктова у Србији где власници могу да допуне своју батерију. У Београду је нешто боља ситуација, јер су многе фирме почеле да инсталирају пуњаче на својим паркинзима, а доступни су и у неким јавним гаражама, као и на паркингу више београдских хотела, где је пуњење још увек бесплатно.
Што се тиче потрошње, класичан аутомобил на бензин или дизел, који троши у просеку 4-5 литра на 100 км, коштаће власника око 600-650 динара (за 100 км вожње). Истовремено, електрични ауто за исту раздаљину потроши око 12 kWh струје, односно око 110 динара ако га пуните код куће по скупој тарифи (под условом да сте у средњој, плавој зони по потрошњи) или само 25 динара ако га пуните ноћу и користите јефтинију струју.
Када се узму у обзир све ове околности, електрични и хибридни аутомобили на дужи рок доносе знатну уштеду својим власницима, у односу на класичне "бензинце".
Продавци електричних возила очекују да би у почетку државне субвенције могле више да користе фирме, односно да су компаније за сада "виђене" као најчешћи купци, а очекују и даља улагања у логистику и инфраструктуру.
Велике фирме главни купци
Пуњачи најновије генерације, којих има на пет локација на аутопутевима у Србији, могу да напуне батерију електричног аутомобила за око 30-40 минута, што је, према оценама стручњака, одлична брзина. ДЦ пуњачи који се граде у нашој земљи су капацитета 50KW, а бржи АЦ пуњач који ће један јачи ауто напунити за оквирно 4 сата можете инсталирати и у својој кући, ако за то постоје услови - трофазна струја и 16 ампера по фази.
Познаваоци прилика оцењују да се електрични аутомобил највише исплати особи која ће максимално искористити капацитет батерије, односно да се у овом тренутку вероватно највише исплате фирмама са великим возним парком.
Такође, наводе пример таксисте који са просечним електричним аутомобилом, ако сваког дана прелази по 150 километара, може да очекује поврат инвестиције за две до три године.
Професор Саобраћајног факултета у Београду Милан Вујанић оцењује да је будућност сигурно у електричном аутомобилу и да је то тренд који се не може зауставити и који су већ препознале многе земље.
- И Србија је одлучила да финансира, односно дотира, куповину оваквих возила, а немачка влада је, на пример, донела стратегију да до 2030. године најмање 50 одсто возног парка буде електрификовано. Поред еколошких предности, ова врста аутомобила има и друге бенефите, попут великих убрзања, мирне и тихе вожње, мањих трошкова одржавања... - каже професор Вујанић.
Он наглашава да је то иницијатива коју треба подржати и очекује да ће се промена погона свакако десити, али ипак не верује да ће бити потребно мање од 15 година да се замени комплетан возни парк.
- У овом случају се мења само погон, остатак аутомобила остаје исти, осим што ће вероватно имати много више електронике и много више функција ће бити аутоматизовано, што и није тако лоше - додаје Вујанић.
Све више електричних возила код комшија
У Србији је према подацима Српске асоцијације увозника возила и делова до краја 2019. године, регистровано само 48 електричних возила и 342 хибридна. Истовремено, у суседној Хрватској, у првих пет месеци 2020. године продата су 83 електрична возила, упркос епидемији корона вируса. Прошле године продато је 190 енергетски ефикасних аутомобила, а годину дана раније 125.
Србија продаје ВРАЊСКУ БАЊУ: Објављена почетна цена!
ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ НА НОВЧАНИЦЕ КОЈЕ КОРИСТИТЕ: Једна од њих је најчешће ФАЛСИФИКАТ!
Како је то бити воћар у Србији: Може ли се зарадити без наводњавања, мреже и хладњаче?
ДЕТАЉИ ПРАВИЛНИКА О РАДУ! Зашто је 10. август кључан, шта морају послодавци и радници, а шта може инспектор?
НАЈВИШЕ ПОСЕЋЕНА МЕСТА ТОКОМ ЛЕТЊЕ СЕЗОНЕ: Срби путују готово свуда, али једну земљу ОБАВЕЗНО ЗАОБИЛАЗЕ