Хрвати муку муче са радном снагом: Нуде плате од хиљаде евра, нико неће да ради!
На бродовима под хрватском заставом страним поморцима загарантоване су једнаке плате
Радна снага у такозваним нижим поморским занимањима хрватске флоте у међународној пловидби стара је и не обнавља се – то су углавном људи у доби пред пензијом, када су многи од њих болесни и не би требало више да плове и раде тешке послове, од 55 година навише, с тим да их већина има више од 60.
ОТВОРЕНО ПИСМО УГОСТИТЕЉА СА ТАСОСА: Не желимо да се Србима понови прошло лето, одмах отворите границе
ПОШТА СРБИЈЕ ОД САДА НА ИНСТАГРАМУ: Нови директор уводи модерне промене - ово је прва објава (ФОТО)
РЕЦЕПТ СТАР ДВА ВЕКА: Српско суво ЗЛАТО достигло рекордну цену - велика потражња за Ваљевским СПЕЦИЈАЛИТЕТОМ
Млади хрватски поморци, након завршетка средњошколског образовања, желе да наставе школовање и занимају их само почасна занимања, па је недостатак радне снаге оно што погађа све хрватске бродаре чији бродови плове под хрватском заставом у међународној пловидби.
У смеру решавања тог проблема, лане у фебруару потписан је колективни уговор којим је поморцима из трећих земаља, нечланица ЕУ, омогућено да плове на бродовима под хрватском заставом, а Министарство мора, поморства и веза почело је да признаје поморске дозволе других земаља.
Бирократски проблеми
Нови је национални колективни уговор за поморце држављане трећих земаља на бродовима у међународној пловидби хрватске државне припадности, који важи до 31. децембра 2022. године, потписан ове године, 13. јануара. Али, према речима Сандра Видаса, директора Хрватског удружења бродара Маре Нострум, за сада се на бродове који плове под хрватском заставом није укрцао нико од странаца.
- На решавању ове проблематике радимо већ четири године и још се ради на отклањању свих бирократских препрека за запошљавање страних помораца. Овде говоримо о искључиво поморским занимањима, за којима на хрватском тржишту рада нема понуде, иако је потражња велика. Наступали смо према средњим школама, али млади се желе школовати за почасна занимања. Послови као што су, рецимо, мазач строја на броду су врло тешки, а иако су минималне плате загарантоване колективним уговором, они који одлуче остати у томе одлазе на јахте - прича Видас.
Стотинак радника
Истиче да су новим колективним уговором једнаке плате загарантоване и страним поморцима који ће пловити на бродовима под хрватском заставом, а на питање о којој се висини примања ради, одговара да то зависи од врсте брода, посла и уговора, но да се оне могу кретати између 10 и 15 хиљада куна (између 1.300 и 2.000 евра). На питање о коликом броју помораца који су потребни хрватским бродарима се ради, директор одговара да је то отприлике стотинак.
- Било је разних искустава с Филипинцима, но на крају се показало да нам и менталитетом и по исхрани и свему осталом, највише одговарају Украјинци - прича Видас, који не сматра да ће недостатак радне снаге угрозити хрватске бродаре, јер је план ЕУ прелазак на електромоторе до 2030, тако да ће потреба за нижим занимањима постати знатно мања.