Скупље цена млека, брашна, хлеба и уља... Погледајте како маркети пљачкају грађане Србије - добит преко наше грбаче је срамна
Поставља се питање хоће ли грађани Србије напокон добити ниже цене и приступ поштеним тржишним вредностима, или ће трговински ланци наставити са праксом богаћења на рачун потрошача.
Грађани Србије све више осећају притисак због сталног раста цена основних намирница и производа које користе свакодневно. Иако држава покушава да побољша животни стандард, сумња се да су највећи трговински ланци тајно договорили повећање цена како би остварили веће профите.
Четири највећа трговинска ланца под истрагом
Комисија за заштиту конкуренције покренула је истрагу против четири велика трговинска ланца – Делхаизе, Меркатор С, ДИС и Univerexport – због сумњи да су договором повећавали цене на штету грађана.
Истрага указује на могуће кршење Закона о заштити конкуренције, чиме би се створили услови за вештачко повећање цена производа.
Грађани, док покушавају да обезбеде основне потребе, суочавају се са све већим трошковима.
Екипа портала Србија Данас је обишла маркете Меркатор и Сунце како би упоредила цене различитих производа.
Истраживање је показало да велики трговински ланци не само да постављају високе цене, већ их и усклађују, што је често превише за обичног потрошача.
У поређењу са маркетима Сунце и Аман, цене у великим ланцима као што су Maxi, ДИС, Меркатор и Univerexport су знатно више, а не одражавају праву вредност производа, већ жељу трговаца да зараде што више.
Повећање маржи
Према подацима из 2023. године, просечна годишња потрошачка корпа у Србији износила је 1.190.810,08 динара. Због неоснованог повећања маржи код неких трговинских ланаца, грађани су морали да троше додатних 226.254,91 динара више него што би требали за основне производе.
Овај пораст цена није резултат нормалних тржишних услова, већ намерног подизања маржи, што додатно погоршава економске разлике у друштву.
Погоршање економских разлика у друштву
Извештај Комисије за заштиту конкуренције показује да су марже великих трговинских ланаца порасле са 19% у 2016. години на чак 38% у 2023. години. То значи да су потрошачи у 2023. години трошили чак 226.254,91 динара више него што би требали за основне производе.
Овај нагли пораст цена није резултат нормалних тржишних услова, већ намерног повећања маржи. То директно утиче на животни стандард грађана и погоршава економске разлике у друштву.
Рекордни профити на рачун потрошача
Извештаји наводе да се представници највећих трговинских ланаца састају далеко од очију јавности како би договорили цене производа.
Ови састанци се, како се сумња, дешавају у ексклузивним ресторанима у Београду, где се утврђују цене које су веће од тржишне вредности.
На тај начин, док се у медијима представљају као конкуренти, заправо заједно одржавају високе цене и бележе рекордне профите на рачун потрошача.
Цене основних намирница, као што су млеко, уље, брашно и шећер, скочиле су изнад нивоа инфлације, што сугерише да трговински ланци фаворизују профит на рачун грађана.
Иако се продаја смањује, њихови профити расту – не због повећане продаје, већ због намерног повећања добитних маржи.
Штета по грађане
Сумња се да договори међу трговинским ланцима крше закон о заштити конкуренције и спречавају фер тржишне услове.
То значи да потрошачи не могу да купе производе по реалним ценама, већ плаћају вештачки повећане цене.
Ова ситуација може имати дугорочне последице на буџет грађана и нарушава основне принципе тржишне економије у Србији.
Одговори компанија
Портал Србија Данас упутио је питања компанијама Делхаизе, Меркатор С, Univerexport и ДИС о овим наводима.
Једина компанија која је одговорила је Делхаизе Србија, која је навела да послује у складу са законима и да је отворена за сарадњу са Комисијом за заштиту конкуренције (погледајте кликом ОВДЕ).
Остале компаније, као што су Меркатор, Univerexport и ДИС, нису дале одговоре на питања нашег портала.
Да ли ће грађани и даље сносити последице?
Док се истрага наставља, поставља се питање хоће ли грађани Србије напокон добити ниже цене и приступ поштеним тржишним вредностима, или ће трговински ланци наставити са праксом богаћења на рачун потрошача.
Комисија за заштиту конкуренције има кључну улогу у разоткривању овог случаја и враћању поверења потрошача.