НАЈНИЖА ЦЕНА ГОРИВА У СВЕТУ ЈОШ ОД ФЕБРУАРА: Стање је стабилно, а ево шта то доноси Србији
Од 2202 GMT, нафта Брент је пала за 38 центи на 102,40 долара по барелу, док је америчка нафта изгубила 16 центи на 98,18 долара.
Цене нафте су први пут од фебруара, од момента када је почела криза у Украјини, пале у раном азијском трговању, након другог заредног недељног пада након што су светски потрошачи најавили планове за ослобађање нафте из стратешких залиха и док су кинеска блокада настављена.
КОМЕ ЋЕ САДА БИТИ ВЕЋЕ КАМАТЕ НА КРЕДИТЕ? Једна велика група дужника може више да трпи, ево какве су процедуре
КАКО ДА ЈЕФТИНИЈЕ ПЛАТИТЕ РАЧУНЕ? Ово су цаке - на годишњем нивоу велика уштеда
КАКО ПЕНЗИОНЕРИ МОГУ ДА ТРАЖЕ ПРЕРАЧУН ПРИМАЊА? Детаљни кораци - на ово је посебно важно обратити пажњу
Од 2202 GMT, нафта Брент је пала за 38 центи на 102,40 долара по барелу, док је америчка нафта изгубила 16 центи на 98,18 долара. Прошле недеље, Брент је пао за 1,5%, док је амерички Вест Текас Интермедиате пао за 1%. Већ неколико недеља, показатељи су били најпроменљивији од јуна 2020.
Земље чланице Међународне агенције за енергију (ИЕА) ће пустити 60 милиона барела у наредних шест месеци, а Сједињене Државе ће упоредити ту количину у оквиру свог ослобађања од 180 милиона барела најављеног у марту. Опширније
Ослобађање би такође могло да одврати произвођаче, укључујући Организацију земаља извозница нафте (ОПЕК) и америчке произвођаче шкриљаца, од убрзања повећања производње чак и са ценама од око 100 долара по барелу, наводе аналитичари АНЗ Research-a.
Такође, руска производња нафте и гасног кондензата пала је на 10,52 милиона барела дневно (бпд) за период од 1. до 6. априла са просека у марту од 11,01 милиона барела дневно.
Када је реч о Србији и цени нафте, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић оценио је да се у петак неће десити неке велике промене цене дизела и бензина, јер су референтне цене деривата на светском тржишту стабилне.
- Референтне цене нафте у свету нису пале, али нису ни порасле, него су стабилне, тако да се неће десити неке велике промене ни у петак - рекао је Мићовић гостујући на РТС-у.
Он је објаснио да су референтне цене деривата високе због тога што се праве велике залихе дизела и керозина, с обзиром на то да се очекује интензиван авиосаобраћај током априла и маја.
Мићовић је рекао како се код нас тржиште смирило, тако да више нема повећане тражње за дериватима.
- Последњих недеља, нешто је повећана само куповина дизел горива у односу на претходне године. Ја бих рекао да је то последица чињенице да пољопривредници имају могућност да купују дизел по знатно нижој цени и то по нашој оцени више није гориво које је намењено само пољопривреди. Ту има више горива него што је пољопривреди реално потребно, али је то ситуација коју ће држава у сарадњи с нафтним комапнијама разрешити - рекао је Мићовић.
Он је оценио да важећа уредба о цени деривата не може да стабилизује снабдевање, већ само да држи цене неких деривата под контролом.
- Она доприноси смањењу цене горива, а тако се и зове, а за стабилност је битно да се администрирање што пре склони са тржишта, како би оно могло да одреагује на све промене које се дешавају - поручио је Мићовић за Танјуг.
Високу цену течног нафтног гаса (ТНГ) - која је премашила 100 динара, он објашњава чињеницом да се то гориво производи углавном од природног гаса и да на наше тржиште долази са "врућег терена" Русије, Украјине, Пољске и Киргистана.
Мићовић је оценио да је веома важно што ће нафтовод ЈАНАФ остати отворен за Србију, јер највећи део деривата који се троше у Србији долази из Рафинерије Панчево, која се снабдева сировом нафтом из јадранског нафтовода.
- Негде око 70 одсто дизела и око 85 процената бензина које се потроши на тржишту Србије потице из прераде нафте у Рафинерији нафте Панцево. Самим тим, сваки поремећај у допремању сирове нафте би био ненадокнадив недостатак, јер немогуће је логистички брзо обезбедити тако велике количине деривата нафте у окружењу - рекао је Мићовић.
Он се осврнуо на Уредбу о формирању опертивних резерви деривата, за коју је рекао да ће у будућности изазвати повећање цена горива.
- Од 1. јула ће све компаније које су произвођачи и увозници имати обавезу да у сваком тренутку о свом трошку на залихама имају количине на нивоу четири дана своје просечне продаје у последње три године. Тај број дана ће се повећавати из године у годину и доћи ћемо у једном тренутку до 10 дана, што је прилично велика залиха. Ми смо покушали да укажемо да можда није неопходно у тој мери обезбеђивати залихе, зато што ће компаније морати од свог новца да купује и чува те деривате, што подиже трошкове стављања горива на тржиште - опценио је Мићовић.