СКУПО СТЕ ПЛАТИЛИ РОБУ ОНЛАЈН, А УОПШТЕ НИСТЕ ЗАДОВОЉНИ: Постоји лимит - како вратити производ са интернета?
Обележава се Светски дан потрошача
Обележава се Светски дан потрошача. Урош Кандић, државни секретар у Министарству туризма, трговине и телекомуникација, каже да су потрошачи заштићенији приликом онлајн продаје него у традиционалној трговини. Навео је и разлоге.
Имате проблема са БОЛОВИМА У МИШИЋИМА И ЗГЛОБОВИМА? Лекари препоручују ОВО као решење!
ИМАТИ АУТОМОБИЛ ПОСТАО ЈЕ СКУП БИЗНИС: Нова правила МУП-а спречавају злоупотребе и стварају редове за регистрацију
СУТРА ОДЛУКА О КОВИД ПАСОШИМА - СВЕ ЈЕ СПРЕМНО ЗА СЕРТИФИКАТ: Чланице ЕУ се противе, дискриминација на делу!
Потрошачи широм Европе изборили су се за право на поправку електричних уређаја. Од 1. марта компаније које продају белу технику и телевизоре обезбеђују сервисе и делове да ти уређаји могу да се поправе до десет година од куповине.
Такође, од марта, на захтев потрошача, промењене су и ознаке о трошењу струје, тако да ће апарати уместо, на пример, А , сада носити ознаку Б, а каква је енергетска ефикасност означаваће се и бојама налепница, од тамнозелене до црвене, на уређајима који су најмање штедљиви.
На ове нове прописе у Европи се гледа као на велику победу потрошача.
Урош Кандић, државни секретар у Министарству туризма, трговине и телекомуникација, каже да то јесте велика победа потрошача.
- Што се тиче ситуације у нашој земљи, колеге из Министарства енергетике ће, колико знам, почети ускоро са израдом подзаконских аката како би се оно што је урађено са енергетском ефикасношћу у ЕУ имплементирало код нас, да би произвођачи који су мање-више слични - увоз робе долази из ЕУ, имали ознаке на својим производима и овде да се не праве додатни трошкови обележавања производа у Србији. "Пратимо и имплементирамо директиве и акта из ЕУ када је у питању заштита потрошача - истакао је Кандић.
Често се чује да наши потрошачи нису довољно информисани о својим правима, а пре би се рекло да их продавци "слуђују" и да их упућују на сервис када им се уређај поквари после неколико месеци.
Говорећи у ком року имају право да траже од трговца нов производ, враћање новца или умањење цене, Кандић каже да је велика палета производа дефинисана и уређена да потрошач може у року од осам дана да искаже рекламацију, а трговац након тога има рок од 15 дана да му писано одговори да ли је рекламација основана или није, односно 30 дана ако је реч о специфичним техничким производима.
Уколико је примедба основана, потрошач има право на замену робе или повраћај новца, а ако је одговор негативан има инструменте да се пожали надлежном министарству, тржишној инспекцији, Сектору за заштиту потрошача, удружењима за заштиту потрошача која посредују у решавању спорова.
Кандић каже да се централна тема ове године сама пронашла. "У току прошле године имали смо експанзију е-трговине као нуспојаву у оквиру ковид кризе, где се велики део трговине пребацио на онлајн, потрошачи су схватили да може таква куповина бити безбеднија и некад јефтинија, а продавци су пронашли канал где могу да пласирају своје производе и буду конкурентнији на тржишту", истакао је Кандић.
Државни секретар је рекао да је е-трговина доста повећана иако је и традиционална трговина расла четири одсто прошле године и наставила је да расте и у јануару.
- Е-трговина је доживела бум током прошле године, од седам милиона трансакција у 2019. години дошли смо до 14 милиона онлајн трансакција, када је у питању промет на такав начин, он је порастао са 17,5 милијарди на више од 30 милијарди динара - истакао је Кандић.
За разлику од претходних година, када су одећа и технички уређаји били највише поручивани преко интернета, у ковид години је и због тога што је у одређеним фазама био ограничен рад трговинских објеката, забележено велико повећање продаје хране - 200 одсто, а 100 одсто одећа, обућа и слична роба и 50 одсто технички уређаји.
Према његовим речима, потрошачи су што се тиче онлајн трговине заштићенији него када је у питању традиционална трговина.
- Сваки онлајн наручени производ потрошач има право да врати 14 дана од момента када је уручен, без обзира на то да ли му одговара или не, не мора да објашњава разлог трговцу, само га обавести писаним путем - појаснио је Кандић.
Трговац има задатак да у наредних 14 дана врати новац потрошачу, изузети су из законског правила неки производи, рецимо ако се наручи хаљина по мери, као и прехрамбени производи који су кварљиви или неки софтвер посебно прављен за рачунаре, уско специјализовани програми.
Каже да смо ту потпуно усклађени са европским стандардима.
Клијентела која се пребацила на интернет упознаје се с тим правилима и потрошачи су све упућенији у своја права.
Подсећа да је 2010. године, када су у питању пријаве Министарству, било десет пута мање жалби него сада, а 2014. донет је први пут Закон о заштити потрошача, основан је посебан сектор у Министарству, а оснажују се и потрошачке организације да посредују у решавању спорова.
- Када је у питању заштита потрошача, не седимо скрштених руку, иако је закон релативно млад, дешавају се промене у Европи, у току је израда нацрта новог Закона о заштити потрошача, унапредићемо га кроз већа овлашћења тржишне инспекције, која сада има могућност прекршајних налога - до сада су сви спорови, интервенције тржишне инспекције морале да добију верификацију на Прекршајном суду, сада не - објаснио је Кандић.
Кандић наводи да за тридесет врста прекршаја трговаца тржишни инспектор може одмах да изда налог, трговац ако у року од осам дана плати, преполовиће се казна, слично као код саобраћајних или комуналних прекршаја, утврђена је и фиксна вредност казне која је, рецимо, 50.000 за правно лице, 30.000 за предузетника.
Каже да се грађани жале Министарству, сектору тржишне инспекције, организацијама за заштиту потрошача, успостављена је динамика и баланс где се не мења претерано број жалби, односно врста робе на коју се потрошачи жале.
Последњих година усталили смо се, како наводи, на више од 20.000 пријава, од тога је три четвртине за робу, четвртина за услуге, када је у питању роба - петина за одећу, обућу, спортске реквизите, десет одсто бела техника, осам посто телевизори, седам одсто мобилни телефони, све више долазе до изражаја последњих година.
Жалбе на услуге односе се на доступност интернета, кабловске телевизије, електричну енергију.
Кандић каже да су то мотиви за измене закона - пре свега спорост у решавању потрошачких спорова при судовима, може да се отегне, да грађани буду нервозни.
- У новом закону предвидели смо, ојачали тело за вансудско решавање спорова, сада ће бити укључени и трговци, повећан је лимит робе, вредност робе која може бити предмет спора, може бити и скупа роба. Хоћемо да у дијалогу трговци и потрошачи реше спорове, а ако не реше, једноставно медијатор је лиценциран и његово мишљење ће бити уважавано као мишљење судског вештака - рекао је Кандић.