СКОЧИЛЕ ЦЕНЕ ПОЛОВЊАКА У СРБИЈИ: Вредност старијих аутомобила нагло се повећала због пандемије, понуда све мања
Половни аутомобили у Србији ће у наредном периоду поскупети, јер се од јуна бележи раст цена коришћених возила у Европи.
Набавка половњака са тог тржишта скупља је за најмање 20 до 30 одсто због веће потражње у односу на понуду. Предвиђа се да ће и код нас за толико бити виша њихова малопродајна цена. Лагери се полако празне, а увоз нових тура коришћених возила довешће до поскупљења.
Овако представници највећих ауто-плацева у нашој земљи процењују ситуацију на тржишту половњака.
ВОЛ СТРИТ ПАО: Након вести о прекиду развоја вакцине берзе у хаосу
ВЕЛИКЕ НАДЕ ЗА ЕВРОПСКУ ЕКОНОМИЈУ: Привреда на нивоу пре кризе до 2022. године, али под ЈЕДНИМ УСЛОВОМ
ЧАК 80.000 РАДНИКА РАДИ НА ЦРНО! Послодавци могу да их пријаве, али ово су најчешћи разлози због који то не ураде!
- Потражња за коришћеним возилима на европском тржишту већа је од понуде, што је довело до поскупљења од најмање 20 до 30 одсто - објашњава Борко Чаркиловић, директор једног београдског ауто-плаца.
- На пример, пре пандемије, "нисан кашкаи" је коштао око 7.000 евра, а сада је за 1.000 до 1.500 евра скупљи. С једне стране, производња нових аутомобила је мања, а с друге, власници возила се теже одлучују за куповину, односно замену старих за нова кола због неизвесне ситуације са пандемијом. Ако они не замене свој стари ауто, онда ми немамо шта да купимо - наводи он.
Увоз скромно расте
У Србију је од укидања ванредног стања, од маја до краја августа ове године увезено 81 половно возило више него у истом периоду лане, показују подаци Републичког завода за статистику. Током та четири месеца, на наше тржиште је пласирано 40.201 коришћено возило, чија је укупна вредност 68,35 милиона евра. То је за 1,4 милиона евра мање од вредности 40.120 половњака који су увезени у истом периоду лане.
Пре короне, како наводи, на лицитацијама европских лизинг кућа на недељном нивоу било је од 4.000 до 5.000 возила, а сада је та количина преполовљена. Власник друге ауто-куће, која продаје возила до пет година старости, истиче да не могу да их набаве ни приближно по ценама по којима их сада продају на нашем тржишту.
- Ми набављамо из замене старо за ново и не постоји модел аута који није поскупео, што ће једног тренутка морати да се одрази и на малопродајне цене - наводи саговорник.
- Све је најмање од 20 до 30 одсто скупље у набавци, што зависи од модела, а неки имају и 100 одсто више цене - додаје он.
Он додаје да потрошачи у Србији нереално очекују да ће половњаци појефтинити због ситуације са пандемијом, а не знају да у Европи они поскупљују. Небојша Ивановић, из једне шабачке ауто-куће, такође, наводи да је понуда половњака на европском тржишту слаба и да су возила поскупела.
- То је показатељ да ће и на нашем тржишту цена коришћених аутомобила да порасте - објашњава Ивановић.
- Тренутно је код нас нижа тражња, него што је била пре короне, али је и понуда мања - наводи он.
Чаркиловић каже да је од половине августа у Србији куповина коришћених возила у паду. Претходно је, након укидања ванредног стања, у мају, забележена повећана тражња и опоравак тржишта половњака.
Они наводе да потрошачи купују аутомобиле углавном на кредит, али истичу да су банке пооштриле критеријуме.
- Повећана је тражња за кредитима, али их банке теже одобравају, јер је због короне ризик већи и не зна се ко ће остати без посла - објашњава Ивановић.
И досад су Срби тешко долазили до четвороточкаша, а сада се ситуација погоршава. У овој ситуацији могу да буду задовољни возачи који желе да удоме свог љубимца, за којег ће добити више пара.
Најјефтиније најтраженије
Најтраженији аутомобили у Србији су до 4.000 евра, између 2006. и 2008. годишта - каже Борко Чаркиловић и додаје да скупе половњаке, од 30.000 евра навише, пазари око 10 одсто купаца.
Најтеже се продају аутомобили средњег ценовног ранга, од 10.000 до 15.000 евра.
Наши грађани највише купују половне "фолксвагене", "аудије", "фијате", "опеле", "пежое", "реное", "ситроене", "голфове".