Почиње 38. Београдски џез фестивал!
У Дому омладине Београда вечерас ће свечано бити отворен 38. Београдски џез фестивал, који ће до до 30. октобра публици понудити 16 концерата у оквиру 6 програмских целина, са преко 100 музичара који долазе са 5 континената, уз репрезентативно представљање најталентованијих аутора са српске џез сцене.
Програм започиње у 18 часова у холу Дома омладине, отварањем изложбе фотографија Ласла Дормана „Београдски џез фестивал – Премотавање“. Дорман је био сведок 17 од 20 првих издања Њупорт џез фестивала у Београду и Београдског џез фестивала, између 1971. и 1990. године. Са тих фестивала у његовој колекцији остало је неколико хиљада црно-белих фотографија које представљају фасцинантно сведочење о славној историји најстарије српске џез манифестације. Изложба, коју је подржао Collegium Хунгарицум у Београду, трајаће све до 4. децембра.
Свечано отварање концертног програма заказано је за 19 часова у Великој сали Дома омладине Београда, када ће наступити београдски џез квартет Schime и камерни орксетар Музикон, представљајући премијерно ауторски програм и заједнички албум "Меланге" који ускоро објављују. Публика ће у наставку програма, од 21 час на истом месту, моћи да чује концерте у оквиру програма Српски showcase, а представиће се Милена Јанчурић Quintet, Александар Јовановић Шљука са програмом Пиано Соло, као и Power НАП Трио.
Другог фестивалског дана, 27. октобра, посетиоце Велике сале Дома омладине Београда очекује троструки програм.
Концерт трија Lytton/Vandermark/Wooley, заказан за 27.10. од 19 часова, осим што окупља велике хероје три генерације џез уметника из Велике Британије и Сједињених Држава, носи са собом једну посебну ексклузивност. Наиме, биће то једна од ретких прилика да у вечерњим сатима у главном програму на делу видимо великане авангардног џеза – по чему би концерт могао да се пореди са јединим гостовањем Орнета Колмена на првом Њупорту 1971. године. Симболично, обележавамо и пунолетство обновљеног фестивала. Публика коју смо однеговали почев од 2005. године сада је спремна за највећа џез узбуђења, па није неопходно еклектичне садржаје остављати само за најупорније љубитеље џеза, иза поноћи.
Бубњар Пол Литон (1947) један је од родоначелника британске џез авангарде. Остварио је револуцију у третману бубњева, схватајући их као скуп предмета за стварање специфичне атмосфере, наспрам традиционалне улоге у постављању и очувању ритма. Снимио је преко стотину албума, највише сарађујући са Иваном Паркером, Беријем Гајем и The Лондон Jazz Цомпосерс’ Orchestra. Правио је и своје инструменте, попут литонофона, и био пионир у домену ливе електронике.
Мултиинструменталиста Кен Вандермарк (1964), лауреат “Гранта за геније” фондације Мекартур већ у тридесет петој години, остварио је своје таленте у домену џеза, импрова, нојза и рока, сарађујући са највећим личностима авангарде са обе стране Атлантика. Снимио је преко две стотине албума као лидер/колидер (Вандермарк 5, ДКВ Трио, Маде то Бреак, Соноре, The Ресонанце Енсембле…) или сајдмен, те имао важну улогу у обликовању савремене чикашке џез сцене.
Трубач Нејт Вули (1974) живи у Њујорку од 2001. године – један је од предводника бруклинског џеза, импрова и нојза, импровизатор фасцинатне технике, као и успешан лидер и колидер неколико ансамбала. Међу легендама џеза са којима је сарађивао су Џон Зорн, Ентони Брекстон, Иван Паркер, Вадада Лио Смит и Џо Морис. Снимио је близу стотину албума, уредник је онлајн магазина Соунд Америцан, као и оснивач продукције Плеасуре оф the Text Рецордс.
У наставку програма од 20:45х, публика ће имати прилику да чује легендарни састав Sexmob, који предводи трубач Стевен Бернстеин, а у склопу концертне турнеје на којој обележавају 25 година постојања.
Када је пре четврт века квартет Sexmob саставио Ледбелија, Елингтона, Принса, Кардигансе и Макарену у један ток деби издања „Дин оф Inequity“ џез је добио најснажнији нови импулс још од фри-вихора Орнета Колмена. Изашли из легендарног њујоршког клуба Knitting Factory, Стивен Бернстин и његови другари писали су нову историју џеза. На следећем албуму џезовали су Елвиса, Стонсе, Нирвану и Абиног Фернанда, поново уз доброг духа Елингтона, да би се на њиховом столу касније нашле и теме из филмова о Џејмсу Бонду, Егзотика Мартина Денија, Фелини и Нино Рота, као и у већем обиму Сер Ђук.
Али, Сексмоб не обрађује песме – они их Сексмобују, утврдио је једном приликом вођа овог квартета, слајд трубач Стивен Бернстин. Они се заиста хране идејама из историје разних жанрова (укрштајући их и са одговарајућим ауторским материјалом), али само да би заокружили музику која је аутентично њихова. А она спаја хумор, тугу, конфузију, страст и тугу, уз увек снажан откачени грув. Данас је Sexmob и скуп индивидуалаца са успешним каријерама, чије су надахнуће користили Џон Зорн, Бил Фризел, Хал Вилнер, Лу Рид, Нора Џонс или У2, уз непрегледни списак најважнијих авангардиста Њујорка. Први пут у Београду и Србији, пред нама је најбитнији комбо џез састав 21. века!
За крај програма друге вечери 38. Београдског џез фестивала, у сарадњи са Фондацијом Zbigniew Сеиферт, Институтом Адам Mickiewicz и Министарством културе и националног наслеђа Пољске, пред публиком ће од 22:30х наступити велики таленат пољске џез сцене, пијаниста Доминик Wania.
Доминик Вања (1981) дипломирао је класични клавир у Кракову, а стекао звање мастера џез извођења на New Енгланд Conservatory оф Мусиц у Бостону. Одмах потом упослио га је легендарни трубач Томаш Станко: у његовом саставу Вања је стекао афирмацију и остварио пријатељство са вршњаком/алт-саксофонистом Маћејом Обаром, са којим ће снимити шест албума, међу којима последња два за продукцију ЕЦМ – оба проглашена издањима године у анкети пољског магазина Jazz Форум. Као лидер је дискографски дебитовао још 2013. албумом Равел, на коме је представио оригиналне аранжмане Равеловог циклуса Огледала за џез трио, заслужујући одмах два Фредерика (пољски Греми), за албум и дебитанта године. Ипак се касније фокусирао на посао сајдмена: обишао је важне светске џез дестинације са Маћејом Обаром (наступали су и на Београдском џез фестивалу 2019), свирао са великим именима џеза (Маркус Милер, Ли Кониц, Збигњев Намисловски, Мерилин Мазур, Дејв Либмен…), као и снимио преко педесет албума, остварујући и упечатљиву сарадњу са реномираним филмским композитором Збигњевом Прајснером.
Импресиониран Вањином талентом, Манфред Ајхер није чекао да му понуди самостални уговор. Одлучили су се за соло албум, а Вања је на снимање дошао без композиција или макар скица, но потпуно спреман да настави путем којим су раније прошли Кит Џерет, Чик Корија, Пол Блеј, Кетил Бјернстад и Виџеј Ајер. Издање Lonely Shadows је и прво соло издање неког пољског музичара за кућу ЕЦМ, у великом светлу приказујући Вањину класичарску префињеност и џезерску маштовитост.
Улазнице за концерте у оквиру 38. Београдског џез фестивала су у продаји на Тицкет Висион благајни у Дому омладине Београда и онлајн.
Оснивач и покровитељ Београдског џез фестивала је Град Београд, који је 2007. године уврстио БЏФ у манифестације од посебног значаја.
Организатор фестивала је Дом омладине Београда.
Покровитељи 38. БЏФ су Град Београд – Градска управа – Секретаријат за културу, Министарство културе и информисања Републике Србије.