РАДИКАЛНО
Турбулентно у чешком енергетском сектору: Строже мере за СОЛАРНЕ СУБВЕНЦИЈЕ
Током децембра 2024. године, Доњи дом чешког парламента усвојио је нови сет законских мера, које би могле знатно да измене досадашњи систем субвенција у сектору обновљивих извора енергије.
Финансијски притисак за пореске обвезнике и финансијски притисак на национални буџет, натерали су Чешку владу да уврсти у своје предлоге промене, веће контроле и ретроактивно смањење субвенција.
Посебно су обухваћене соларне електране јаче од 30 kW, повезане на мрежу 2009. и 2010. године, чиме је фокус стављен на пројекте који су већ дуги низ година користили државну подршку. Ове измене, које имају за циљ смањење финансијског оптерећења државе, већ су покренуле оштре реакције, претње судским поступцима и отвориле простор за могуће међународне спорове.
Кључна новина огледа се у промени начина на који се мери исплативост пројеката. Уместо досадашњег обрачуна интерне стопе приноса (IRR) искључиво у оквиру периода субвенционисања, сада ће се IRR сагледавати током целокупног трајања пројекта. Интерна стопа приноса (IRR) јесте стопа или постотак камате који се мора постићи како би се исплатило улагање у нови пројект због чега се на овај појам гледа и као на минимално прихватљив поврат инвестиције.
Уколико IRR пређе одређени дозвољени праг, субвенције би могле бити умањене или чак у потпуности укинуте. Поред тога, инвеститори у соларне системе из периода 2009–2010. мораће редовно сами процењивати своје пословање и достављати детаљне финансијске податке тржишном оператеру, док ће се спроводити и насумичне провере како би се утврдило да ли су испоштовани сви услови. Нова правила такође предвиђају привремену обуставу субвенција у периодима када цене енергије буду негативне.
Овакви потези изазивају велику пажњу, нарочито међу инвеститорима, али ипак морају бити у складу са правилима Европске уније о државној помоћи како би се избегло кршење обавеза које произлазе из европских уговора. Слични покушаји су се догађали у другим земљама, али су се показали као веома спорни, јер су довели до више десетина међународних спорова. Већина тих случајева окончана је у корист инвеститора, при чему су државе морале да исплате огромне компензације.
Све наведено догађа се у тренутку када се чланице ЕУ боре са изазовом усклађивања буџетских ограничења са амбициозним климатским и енергетским циљевима.