ФЕНОМЕНИ ДАНАШЊИЦЕ
Како славне личности УНИШТАВАЈУ климу и животну средину - само БАХАТО!
У данашњем свету, привлачност културе славних је несумњиво снажна. Гламурозни животи звезда су стално изложени јавности, утичући на милионе људи. Међутим, ова фасцинација често засењује критично питање: значајан утицај на животну средину који узрокују њихови стилови живота и каријере.
Од екстравагантних концертних турнеја до честе употребе приватних авиона, индустрија забаве масовно доприноси емисији угљен-диоксида. Иако неки познати почињу да предузимају кораке ка одрживости, потребна је шира иницијатива да се ове утицајне личности позову на одговорност за њихов утицај на животну средину, пише портал earth.org у свом коментару.
Многи познати живе у балону привилегија, често равнодушни према еколошкој штети коју узрокују. Њихови луксузни стилови живота, обележени честим путовањима и екстравагантном потрошњом, значајно доприносе емисији угљен-диоксида и другим еколошким проблемима. Концертне турнеје, на пример, саставни су део индустрије забаве, привлачећи милионе обожавалаца широм света. Међутим, еколошка цена је запањујућа.
Пример за то је Ерас турнеја Тејлор Свифт, која је постала глобална сензација. Само у једном месецу, летови током певачицине турнеје емитовали су приближно 393 метричка тона угљен-диоксида (ЦО2). Поређења ради, просечни годишњи угљенични отисак једне особе износи око 5 метричких тона. Логистика премештања опреме, особља и извођача широм земаља и континената захтева значајну употребу авио-саобраћаја, што је један од облика транспорта са најинтензивнијом емисијом угљен-диоксида. Потреба за великим инфраструктурним ресурсима, укључујући осветљење, звучне системе и привремене бине, додатно повећава угљенични отисак. Иако су економске користи и културни значај ових турнеја очигледни, еколошки трошкови не смеју бити занемарени.
Приватни авиони највећи загађивачи
Још један значајан проблем код познатих је њихова употреба приватних авиона, који, иако представљају луксуз и погодност, долазе уз високу цену за животну средину. Приватни авиони емитују знатно више ЦО2 по путнику него комерцијални летови. Приватни авион производи приближно 2 метричка тона ЦО2 по сату лета, у поређењу са око 0,2 метричка тона ЦО2 по путнику за исто трајање на комерцијалном лету.
Иако неки могу тврдити да се приватни авиони користе због безбедности славних, очигледно је да су ти летови често непотребни. Многи познати су користили своје приватне авионе за екстремно кратка путовања која су се лако могла обавити аутомобилом, без ваљаног оправдања. На пример, Кајли Џенер је узела приватни авион за лет који је трајао само 17 минута. Репер Дрејк је три пута у једном месецу имао летове од 14 минута. У 2022. години, Свифт је заузела прво место на листи "најгорих преступника приватних авиона по емисији ЦО2" коју је саставила фирма за одрживи маркетинг Yard, након што је утврђено да је њен авион летео 170 пута те године, што је довело до емисије од 8.293,54 тоне – 1.184,8 пута више него просечна особа.
Активисти бесни
Активисти за заштиту климе су више пута осуђивали славне због њихове прекомерне и неодговорне употребе приватних авиона. У јуну, два климатска активиста из групе Јуст Стоп Оил су ухапшена након што су пробила ограду на лондонском аеродрому и спрејом обојили приватне авионе у наранџасту боју.
Недостатак одговорности и лицемерје
Упркос очигледном еколошком утицају њихових дела, многе познате личности не преузимају одговорност. Неки чак улажу велике напоре да избегну одговорност. Свифт је, на пример, наишла на осуду због прекомерне употребе авиона. Уместо да се позабави проблемом, запретила је тужбом студенту који је пратио и јавно објављивао њене летове приватним авионом.
Ова реакција наглашава раскорак између њене јавне персоне и приватних дела која су у супротности са њеном наводном посвећеношћу еколошким циљевима. Такви одговори истичу недостатак истинске одговорности код многих познатих, који често дају предност свом имиџу над значајном еколошком одговорношћу.
Познате личности су такође често оптужене за лицемерје. Леонардо Дикаприо, гласни заговорник очувања животне средине, такође је био критикован због употребе приватних авиона. Године 2016, користио је приватни авион како би отпутовао из Кана у Њујорк да прими награду за заштиту животне средине, само да би се следећег дана вратио у Француску. Ова очигледна контрадикција између његовог заговарања заштите планете и поступака наглашава лицемерје које често пролази непримећено у култури славних.
Обожаваоци саучесници
Обожаваоци играју значајну улогу у производњи еколошке штете коју узрокују славне личности. Њихова некритичка подршка и обожавање омогућавају познатима да наставе са неодговорним понашањем без последица, наводи се у коментару на порталу Earth.org.
Не само да игноришу огроман угљенични отисак својих омиљених славних фаца, већ и доприносе проблему куповином њихових брендова. Ова подршка само појачава утицај и его славних, подстичући их да наставе са занемаривањем важних еколошких питања.
Пример за то је бесконачна куповина робе, од које се многа производи у неетичким и еколошки штетним условима, доприносећи деградацији животне средине и експлоатацији радне снаге.
Поред тога, присуствовање концертима и другим великим догађајима без преиспитивања њиховог еколошког отиска штетно је за животну средину. На пример, традиционални фестивал музике и уметности Coachella Valley, којем присуствује велики број славних, генерише процењених 107 тона отпада сваког дана. Контрадикција је очигледна: познати који проповедају о климатским променама на друштвеним мрежама често су исти они који учествују на догађајима који остављају за собом огромне количине смећа.
Време за промене
Утицај славних на животну средину је криза која захтева хитну акцију. Обожаваоци имају одговорност да престану да омогућавају деструктивно понашање својих идола. Затварање очију више није опција. Време је да се дивљење преусмери ка одговорности и промени начин на који се односимо према култури славних. Само захтевајући стварну, мерљиву промену, можемо смањити озбиљан еколошки утицај ових славних личности и радити на одрживијој будућности за све.
Морамо искористити њихову огромну моћ и утицај у своју корист, приморавајући их да користе своје платформе за покретање позитивних промена. Више не можемо одбацивати познате као пуке забављаче; с обзиром на кризу наше планете, и они морају преузети одговорност и деловати као катализатори за еколошке и друштвене реформе.