Ако данас планирате да идете негде аутомобилом, обавезно прочитајте САВЕТЕ за БЕЗБЕДНУ ВОЖЊУ
Из AMSS и РХМЗ саветује се посебан опрез због снега и поледице
Важно упозорење за возаче јутрос је стигло из AMSS и РХМЗ-а - саветује се посебан опрез у вожњи због снега који непрестано пада од синоћ, али и због поледице, која је нарочито опасна.
Прочитајте и:
Поред поседовања зимске опреме која је обавезна, сви возачи који се одлуче да прихвате изазов вожње по неочишћеним улицама, требало би да располажу и одређеним знањем.
Такође, није на одмет знати и да со, која се најчешће користи у борби против снега и мраза на улицама, нема ефекта на температурама испод -7, због чега је потребан додатни опрез.
Како су навели у AMSS, саобраћај се у готово целој Србији одвија успорено.
Из тог разлога, ових седам ствари би требало да се придржавате током вожње.
За почетак, добро очистите аутомобил и то не само стакла, већ и кров. Током вожње тај снег са крова може да склизне што доводи до смањена видљивости, а то може да се деси баш у неком кључном моменту. Зато, не будите лењи, крените раније и добро очистите аутомобил.
Снег и лед са стакла може се отклонити помоћу грејача или одговарајућим метлицама, али никако врелом водом. Међутим, догађа се да возач не може ни да уђе у аутомобил пошто се браве на ниским температурама заледе. Најефикаснијима у таквим ситуацијама су се показала средства које произвођачи аутомобила праве управо за одређени модел или универзална течност која се продаје у продавницама ауто-делова и кошта неколико стотина динара.
Подразумева се да сте још одавно набавили и зимске гуме.
Подразумева се да возачи, поготово почетници, не би требало да користе у зимским условима већи степен преноса од треће брзине. Такође, постоје специфичности вожње по клизавом, како на узбрдици тако и на низбрдици.
Неке од цака вожње на узбрдици јесте да се користи брзина за један степен виша од оне којом се вози по сувом тлу и да не треба заустављати аутомобил. Наравно, уколико се то мора учинити због раскрснице или семафора, препоручује се лагано кретање уз додиривање папучице за гас.
На низбрдици никако не треба јурити, већ кочити лагано, такозваним сецкањем, односно нежним спушатањем и подизањем стопала с кочнице. За разлику од вожње узбрдо, низбрдо се увек вози у нижем степену преноса него по сувом времену.
У току вожње не радите ништа исхитрено. Све реакције треба да буду лагане и планиране. Избегавајте високе обртаје, возите у вишем степену преноса него иначе, поготову на старту, да би се избегло проклизавање. Дуплирајте растојање од возила испред, јер само тако ауто може да се заустави на време без кочења по снегу.
Возачи опрез: Од поднева чак 13 удеса
Да би кочење било безбедно морате да процените раздаљину која вам је за то потребна. Кочи се мотором у комбинацији са благим притискањем педале ножне кочнице.
Кочи се постепено да би се избегла блокада точкова. Ако точкови блокирају, возило проклизава и губи контролу. Тада треба отпусти кочницу, затим постепено закочити, а истовремено кочити мотором (прећи у мањи степен преноса, односно пребацити мењач у нижу брзину).
Када се вози низбрдо користи се нижи степен преноса него када се вози по сувом времену. Тако се смањује ризик од блокаде точкова.
Ако возило има АБС то ће помоћи да се избегне блокада точкова, али неће утицати на пријањање и способност кочења. Једини начин да се повећају зимске перформансе на возилу јесте да се користите зимске гуме прилагођене условима на путу.
Да би се спречило проклизавање треба кренути лагано и постепено убрзавати. Ако точкови проклизају, или се ауто заглави у снегу, треба кренути из друге брзине јер се тако смањује сила која делује на точкове и повећава погонска снага. Ако ауто има аутоматски мењач, треба укључите Winter режим.
Пре него што се уђе у кривину треба успорити како би се очувала стабилност возила. Потребно је окретати волан лагано, али ако се осети да је предњи део возила неуправљив одмах теба склонити ногу са папучице гаса, успорити и благо кочити ако је потребно. Ако се задњи део возила занесе, тада се лагано додаје гас да би се ауто вратио на правац. У кривинама препоручљиво је возити споро уједначеном брзином да би се избегло заношење возила.
Возила са предњом вучом имају извесну предност у односу на она која имају задњу, посебно ако су на сва четири точка зимске гуме.
Предност је у томе што је око 60 одсто тежине возила распоређено на предње точкове што олакшава покретање из места. Иако то помаже када се ауто покреће, то међутим не помаже приликом заустављања возила.
С друге стране, расподела масе код возила са предњом вучом негативно утиче на управљање и вожњу у кривинама. Ипак, са зимским гумама на свим точковима вожња ће бити удобнија а кочење, скретање и држање на путу биће знатно бољи.