"ZLOSTAVLJANJE I EKSPLOATACIJA" Svi mladi MAŠTAJU o POSLU na KRUZERIMA I JAHTAMA - A ono što s dešava OSOBLJU ispod palube je jezivo
Dok je provod na superjahtama glamurozan i zabavan za putnike, za posadu je realnost veoma drugačija, otkrio je novinar Šan Bojl koji je prošlog leta otišao na Antib na Francuskoj rivijeri kako bi istražio stvarni život ispod palube.
Njega karakterišu preterano radno vreme, skučeni uslovi rada i minimalna bezbednost. Što je još gore, često je "začinjen" zlostavljanjima opasnim po zdravlje i bezbednost i čak eksploatacijom, piše Bojl za "Dejli mejl".
KONFLIKT SVE IZVESNIJI: Indijski vojnici ilegalno prešli zajedničku granicu, Kina preduzima KONTRAMERE (VIDEO)
Ušao je u prevoz bez maske, ali nije znao da je pored njega MMA borac: Ubrzo mu je očitao BUKVICU (VIDEO)
ČEKA SE SAMO PRVI METAK: Zaoštravaju se odnosi Grčke i Turske, ovako Nemci opisuju situaciju u Sredozemlju (VIDEO)
On je otišao da ispita kakav je život radnika na superjahtama nakon što je nekoliko mladih Britanaca - članova posade - umrlo pod tragičnim okolnostima.
U maju prošle godine, poslednje noći Kanskog filmskog festivala, 29-godišnji Džejk Feldver iz Midhersta u Zapadnom Saseksu poginuo je u sudaru na superjahti dok je izvlačio sidro. Jedan od kapetana optužen je za ubistvo iz nehata jer je navodno plovio previše brzo. Džejkob Nikol (22) iz Sent Ostela u Kornvolu stradao je 2017.
Dve godine ranije on je pao dok je čistio luksuznu jahtu na Majorki i pretrpeo ozbiljne povrede mozga. Majkl Henlon iz Vindermera u Kambriji imao je 22 godine kad je poginuo nakon pada sa jahte vredne 65 miliona funti u Antibu 2013, nedugo nakon što je primio prvu platu. Njegova porodica je tvrdila da je bio iscrpljen nakon što je radio smenu za smenom. Vilijam Blek (28) iz Riplija u Sariju pao je sa jahte u Monaku 2010. i smatra se mrtvim. Džejkob Nikols je povredio glavu dve godine pre smrti.
Uprkos svemu, piše Bojl, mladi i dalje trče da nađu posao na superjahtama.
- Blizu luke (u Antibu) video sam Ferarije i Rols Rojseve kako klize pored romantičnih restorana i nanizanih galerija sa delima moderne umetnosti. To je daleko od života na obali za buduće članove posade na jahtama, od kojih mnogi žive u takozvanim kućama za posadu - prljavim hostelima u kojima je - bar u onom u kojem sam ja boravio - bilo razbijeno staklo a dušeci ležali na podu - navodi on.
U drugom je video kondome u lobiju pored gradskih vodiča, letaka i mapa. Iz tih kuća mladi ljudi ustaju svakog jutra u želji da nađu posao na superjahti i kreću da “šetaju na dokovima” i prosleđuju svoje biografije bilo kojoj jahti u luci koja želi da ih razmotri. Sudi im se kao mesu, piše Bojl. Agencije za zapošljavanje neće uputiti nikoga na posao bez fotografije, a većina rezimea sadrži slike mladih žena u kratkim suknjama i snažnih mladića. Jedna od agencija traži od kandidata da navedu svoju težinu na aplikaciju, druga broj odeće.
Jedan od članova posade na jahti usidrenoj u luci, koji nije želeo da bude imenovan, ispričao je kako izgleda život na moru iz njegovog ugla.
- Nemate dovoljno vremena za odmor, a to stvara dosta tenzije među posadom. Iskreno, ako ne radite na brodu dužem od 15 metara niko od posade ne dobija potreban odmor. Takođe smo primorani da lažemo oko toga - rekao je on.
Upotreba kokaina među osobljem je raširena.
- Čuo sam više puta da posadu šalju na kopno da kupi drogu za putnike - rekao je on.
Bojl je nekoliko nedelja ranije krenuo na obuku Jedriličarske akademije Velike Britanije (UKSA) kako bi se pripremio za posao na jahti. A nisu ih učili o vezivanju čvorova.
- Bio sam šokiran onim što je procenjeno kao neophodno da znamo - ističe Bojl.
Obuka je uključila video, koji informiše buduće osoblje jahti o opasnostima od "nezaštićenog seksa sa strancima koje ste tek upoznali". Posade su snabdevene kondomima “jer ima mladih muškaraca i žena, ljudi se zabavljaju”. Oni koje prime potom se suočavaju sa stvarnošću života ispod palube superjahte. Stjuarde koji su mislile da će se opuštati kraj bazena i hvalisati na Instagramu čeka šokantno iznenađenje.
Jer, oni obično rade pet meseci, odmaraju mesec dana i često se žale na iscrpljenost i hroničan nemar za zdravlje i bezbednost. Kabine za spavanje nisu veće od zatvorske ćelije i često se dele. Neke jahte imaju i kazne poznate kao "vikend straža" - u slučaju da član posade zakasni samo jedan minut na svoju smenu, mora da odradi sam čitav vikend. Neki članovi osoblja prijavili su da su radili mesecima bez i dana odmora. Iako su odmori propisani zakonom, pravila se često izbegavaju.
Za superbogate stjuardi su uvek tu, a kako navodi Bojl, usto su i potrošna roba. Tu su i “groteskne” ceremonije incijacije. Bojl navodi da je čuo za priče o kantama truleži koje se bacaju na lice članova posade, stjuarda koje teraju da popiju miks piva i mleka i takmičenja u ispijanju zbog proslave prelaska Ekvatora.
Magazin "Kru riport" je prošle godine ukazao da su klijenti koji poseduju ili iznajmljuju jahte navikli na ekstremno visok standard usluge, što znači da se njihovi zahtevi mogu kretati od opskurnog do ilegalnog.Ove godine, u jeku pandemije korona virusa, restrikcije su upropastile letovanje za milione običnih porodica, ali je svet jahti procvetao. To je jedna od retkih industrija iz oblasti razonode u kojoj je došlo do porasta potražnje tokom karantina, nakon što su megabogataši potražili utočište od virusa i nezgodnih putnih restrikcija.