ДА ЛИ ЋЕ ЂАЦИ ИМАТИ ПРОДУЖЕНИ РАСПУСТ? Ове три опције су у игри
Уколико дође до неочекивано високог броја оболелих и међу ђацима, коначну одлуку донеће Кризни штаб.
Средњошколци у Војводини су се јуче вратили на наставу, али не и у школске клупе, док је и даље неизвесно шта ће бити са основцима из покрајине којима распуст траје до 17. јануара, као и ђацима из већег дела Србије којима зимски одмор траје до 24. овог месеца.
Школе прелазе на ОНЛАЈН НАСТАВУ: Ружић донео одлуку шта ће бити са распустом и кад се креће у школу
НАСТАВА ПО ТЗВ. "СЕМАФОР МОДЕЛУ" Министар Ружић открио да ли ће бити продужена школска година
ДОНЕТА ОДЛУКА! Ево до када ће ђаци бити на зимском распусту
Пораст броја оболелих од ковида последњих дана изнова је наметнуо питање какву ће наставу ђаци имати по повратку са зимског распуста.
Према писању медија, намера Министарства просвете је да се настава одвија директно, односно да ђаци иду у школу, и то и основци и средњошколци.
- План је да се иде у школу, а да се примењује такозвани семафор модел. То практично значи да се у зависности од стања на нивоу општина доноси одлука. Дакле сви иду у школу, а уколико у некој јединици локалне самоуправе корона бројке буду изузетно високе, да се доноси одлука на нивоу те јединице - каже извор.
Како наводи, упућивање средњошколаца из Војводине на наставу од куће је било "превентивно због пораста броја заражених".
- Намера је да основци у Војводини наредне недеље крену у школске клупе. За средњошколце ће највероватније бити примењен комбиновани модел и то дан у школи, дан у клупама - каже извор.
Ипак, уколико дође до неочекивано високог броја оболелих и међу ђацима, коначну одлуку донеће Кризни штаб.
Одлука о основцима у Војводини за 3 дана
- На састанку Тима за школе донета је одлука да се од понедељка 10. јануара у свим средњим школама у Војводини настава организује по трећем, односно искључиво онлајн моделу. Следећи састанак Тима за школе биће одржан 13. јануара - саопштили су прошле недеље из Министарства просвете.
Тада би требало да буде донета одлука о основцима са територије Војводине, који су на распусту до 17. јануара, а можда и о ђацима из целе Србије којима се распуст завршава недељу дана касније. Будући да ће све ће зависити од епидемиолошке ситуације у земљи, односно јачине удара петог таласа короне изазваног новим сојем омикроном, у игри би могло да буде неколико варијанти.
Наиме, нема сумње да ћемо до краја јануара имати рекордне бројеве новозаражених на дневном нивоу, баш као што се то дешавало у Великој Британији, Данској, Шпанији, Италији, Грчкој, Француској... И да би повратак ђака у школске клупе носио висок ризик за додатну експлозију вируса. Наиме, нови сој је много заразнији од свих претходних, али у исто време и доноси лакше симптоме, те је много мање људи по болницама.
Прети недостатак наставника
Посебан проблем који се већ види "у најави" је недостатак наставничког кадра. Наиме, због масовног заражавања које је већ почело, иако са лакшим симптомима, многи запослени су принуђени да две недеље проводе у изолацији. Или 10 дана ако се ради о блиским контактима, а нису вакцинисани.
Као што нам прети опасност да дође до мањка здравих медицинара, тако је извесно да би у неком тренутку могли да недостају и учитељи, наставници... А за неке од њих чак и у "регуларно време" нема адекватних замена.
Неке земље, попут Шпаније на пример, одлучиле су да се ђаци врате у клупе, али да се одељења "распуштају" ако је у њима 20 или више осто заражених, а деца ће бити у учионицама и у Грчкој, али уз масовно тестирање (чак три теста у првој недељи).
Дакле, у игри је неколико опција за почетак другог полугодишта, а коначна одлука је на Тиму за школе и Кризном штабу.
1. Продужетак распуста
Зимски распуст је у три од последње четири године продужаван, због короне или грипа, тако да смо се на ову опцију већ навикли. Одлука о продужетку распуста могла би да буде донета већ од наредног понедељка када би основци у Војводини требало да се врате у школу или евентуално 24. јануара када се завршава распуст за већину ученика у Србији.
У игри би био продужетак распуста за једну или две недеље, зависно од епидемиолошке ситуације. И у том случају одлука би се односила како на основне, тако и на средње школе. Процене су да ће од фебруара кренути пад броја заражених, те да ће се створити услови за нормализацију наставе.
2. Онлајн настава за све
Друга варијанта је да се сви ђаци, како основци тако и средњошколци, врате на наставу која би се неколико седмица одвијала искључиво онлајн. Дакле, сви ученици, па и најмлађи основци, учили би од куће. Овакво решење је већ неколико пута примењивано од почетка пандемије, за време полицијског часа и ванредног стања 2020. године, али и крајем зиме 2021.
Ова опција би омогућила да се колико-толико одржи наставни програм, а да у исто време деца буду заштићена и не дође до масовног заражавања најмлађих.
3. Комбиновани модел
По њему би настава почела 24. јануара како је и предвиђено, али би део ученика био искључиво на онлајну, а део у школским клупама, али са смањеним бројем ђака у учионицама (подељена одељења).
Најреалнија би била варијанта да на онлајн настави буду сви средњошколци, као и старији основци, ђаци од петог до осмог разреда осмолетки, док би најмлађи од првог до четвртог имали наставу у учионицама, али би имали и обавезу да нон-стоп носе маске.
Регуларна настава, односно повратак свих ђака у школске клупе, у овом тренутку делује мало нереално, али га не треба отписивати. Уз напомену да би у том случају основци ишли регуларно, а средњошколци по комбинованом моделу, дан у школи, дан код куће.
Ако се надлежни одлуче за њега, на сцени би поново био семафорски модел, односно одлука не би била донета на нивоу целе Србије, већ за сваку локалну самоуправу посебно.
Примери из Шпаније и Грчке показују да би и о томе могло да се размишља, пре свега због лакших симптома које изазива нови сој короне. Ипак, питање је да ли бисмо дошли у ситуацију да је на настави половина или само трећина ученика.
Нова правила за полугодиште?
Тим за школе би за друго полугодиште могао и да унапреди правила на основу којих одељења прелазе на комбиновану или онлајн наставу.
По садашњем правилнику, одељење са више од 16 ђака, у којем се појаве два заражена ученика, дели се на две групе, и прелази се на комбиновани модел наставе. Уколико се у тим групама појави више од троје заражених, група прелази на онлајн наставу.