ИСТОРИЈСКУ СВЕСТ МЛАДЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ ФОРМИРАЋЕ УЛИЦА! То желимо нашој деци? Историчари траже да Влада укине реформе
Димић оцењује да су резултати који се постижу применом важећих наставних програма у много чему поразни
По хитном поступку треба укинути реформисани програм наставе историје у гимназијама и средњим стручним школама, јер постоји опасност да историјску свест младе генерације престане да формира школа, односно педагог-историчар, научник.
УСПЕХ ВРЕДАН СВАКЕ ПАЖЊЕ: Српска научница добитница Европске награде за проналазаче
РОДИТЕЉСКЕ МУКЕ МАТУРСКЕ ВЕЧЕРИ - ЈЕДНА НОЋ ПАПРЕНО СКУПА: Колико новца треба издвојити за прославу матуре?
ВЕЛИКА ПРОМЕНА НА СВИМ ДИПЛОМАМА И СВЕДОЧАНСТВИМА: Нова школска година мења све за грађане Србије – стиже ЈЕДИНСТВЕНИ ОБРАЗОВНИ БРОЈ
Формираће је: улица, штампа, политика, интересне групе или међународни фактори. Оавквим наставним програмима осиромашује се национална и критичка свест, а то је први корак ка добровољном сужањству. Да ли је то оно што желимо нашој деци?
Ово пише у петицији коју је покренуо историчар, академик Љубодраг Димић и још седам професора историје у гимназијама и средњим стручним школама, а петицију са захтевом да се уџбеници повуку упутили су премијерки Ани Брнабић и министру просвете Бранку Ружићу.
- Историја треба, уз остало, да формира и идентитет младе генерације. Наставни планови и програми који су данас на снази нису у могућности да то чине. Уџбеници треба да представљају конкретизацију свих тежњи којима једно друштво стреми - то сада није случај. Знање које ђаци у школи стичу сувише је конфузно. Млада генерација ће "разјашњење" догађаја и појава које их занимају потражити мимо школе и историчара. Могућност избора је велика, од гласина које се неодговорно шире до медија, партија, невладиног сектора... Свако намеће своју истину о прошлости. Пустити младог човека да "лута" без да му у школи историчар формира основе историјског мишљења, озбиљно друштво себи не би смело да допусти - упозорава академик Димић.
Димић оцењује да су резултати који се постижу применом важећих наставних програма у много чему поразни.
- Расправа о наставним плановима историје отвара и веома важно, али и осетљиво питање идентитета грађана Србије, њиховог државног, националног, религијског, политичког одређења. Збрка у глави, када је историја у питању, не треба да буде исход образовног процеса - упозорава овај академик.
Истовремено, потписници петиције наглашавају да је проблем и што је хронолошки принцип који је основа историографије - потпуно напуштен и уместо њега успостављен тзв. тематски принцип.
Као пример они наводе реформисани уџбеник историје за трећи разред гимназије:
- Наши ученици прво науче ратовање Србије и Црне Горе у балканским или Првом светском рату, а тек након тога, у другом полугодишту, уче ослобађање од османске власти, настанак и изградњу српске државе. То је потпуно бесмислено! Парадоксално, али Други светски рат се учи пре нацизма и фашизма.
Професори упозоравају да се исти парадокс протеже на све епохе опште и националне историје. Истичу да је у првом разреду ситуација још гора.
- Реформа школства јесте неопходна, али оваква каква је нанеће огромну, ненадокнадиву штету будућности Србије. Она је је катастрофална за будућност наше деце и народа у целини - уверени су ови професори.
Потписници петиције истичу да се штета која је направљена може већ сада лако измерити бројем ученика који су се по овом програму пласирали на републичко такмичење ове године.
- Са територије целог Београда, из првог, другог и трећег разреда гимназије није се пласирало ни једно једино дете! Пласирало се само шест ученика из четвртог разреда који су последња генерација која учи по старом програму. Ни из првог разреда средњих стручних школа нико се није пласирао, а из другог седам ђака - кажу ови историчари.