"ТЕЛЕКОМ СРБИЈА ЋЕ И ОВЕ ГОДИНЕ ИСПЛАТИТИ ДИВИДЕНДЕ" Директор Владимир Лучић за о новим потезима, стратешким партнерствима и добрим вестима за акционаре
Светска криза није угрозила развојну стратегију Телекома Србија.
Иако је прошла година била изазовна јер је после пандемије короне дошло до огромне светске кризе изазване ратом у Украјини, "Телеком Србија" је показао своју финансијску снагу да задржи, па чак и појача свој развој. Да је то тако показују и приходи од 120 милијарди динара што је раст од 11 одсто у односу на 2021. годину.
То је истакао Владимир Лучић, генерални директор Телекома Србије, и притом, додао да су таквим финансијским резултатима допринеле и инвестиције које су омогућиле да се значајно унапреди квалитет и покривеност мобилне телефоније попут инсталирања више од 2.000 нових базних станица, што је рекорд.
ЕКСКЛУЗИВНО! Јунајтед Група за брутални рат против Телекома у Бриселу узела најскупље лобисте: Тежак дебакл Шолакових плаћеника
"КРИВО ВАМ ЈЕ ШТО ЈЕ ТЕЛЕКОМ ДОЖИВЕО ЕКСПАНЗИЈУ!" Јовановић: Способно руководство које побеђује на тржишту!
Има ли још рекорда који се везују за улагање у развој и подизање квалитета?
Наша оптичка мрежа је прошла поред 1.35 милиона домаћинстава и тиме смо Србију ставили у ранг развијених земаља.
Оно што је посебно значајно јесте да смо прошле године имали више од 100.000 нових корисника телевизије и интернета сто је фанатистичан резултат.
Да ли то значи да светска криза није угрозила развојну стратегију Телекома и да ли су због тога и финансијски резултати бољи?
Светска криза није угрозила развојну стратегију Телекома Србија.
На то указују и подаци да смо у 2022. години дошли до рекордних 120 милијарди динара прихода што представља раст од 11% у односу на 2021. годину.
Такође, ЕБИТДА је 49.4 милијарди што је раст од 10%.
Када је реч о консолидованом извештају на нивоу Групе приходи су 168 милијарди, што представља раст од 8% и ЕБИТДА је 68 милијарди што је раст од 23%.
Треба да кажем да смо највећи раст имали у сегменту ТВ корисника који је 1.651.000 што је више за 12.5% као и интернета где смо прешли 1.500.000 корисника и забележили раст од 8%.
Овакав број корисника додатно ојачава позицију Телекома Србија и тренд је такав да ће раст прихода и корисника бити сигуран у следећих пет година.
ТВладимир Лучић, генерални директор Телекома Србије додаје и да су таквим финансијским резултатима допринеле и инвестиције које су омогућиле да се значајно унапреди квалитет и покривеност мобилне телефоније попут инсталирања више од 2.000 нових базних станица, што је рекорд.
Има ли још рекорда који се везују за улагање у развој и подизање квалитета?
Наша оптичка мрежа је прошла поред 1.35 милиона домаћинстава и тиме смо Србију ставили у ранг развијених земаља.
Оно што је посебно значајно јесте да смо прошле године имали више од 100.000 нових корисника телевизије и интернета сто је фанатистичан резултат.
Да ли то значи да светска криза није угрозила развојну стратегију Телекома и да ли су због тога и финансијски резултати бољи?
Светска криза није угрозила развојну стратегију Телекома Србија. На то указују и подаци да смо у 2022. години дошли до рекордних 120 милијарди динара прихода што представља раст од 11% у односу на 2021. годину. Такође, ЕБИТДА је 49.4 милијарди што је раст од 10%.
Када је реч о консолидованом извештају на нивоу Групе приходи су 168 милијарди, што представља раст од 8% и ЕБИТДА је 68 милијарди што је раст од 23%.
Треба да кажем да смо највећи раст имали у сегменту ТВ корисника који је 1.651.000 што је више за 12.5% као и интернета где смо прешли 1.500.000 корисника и забележили раст од 8%. Овакав број корисника додатно ојачава позицију Телекома Србија и тренд је такав да ће раст прихода и корисника бити сигуран у следећих пет година.
Оптимиста сте у времену које је неизвесно због светске кризе. Да ли оптимизам заснивате на развојном плану компаније, који сте ви дефинисали?
Када бисмо, рецимо поредили резултате Телекома Србије 2022. са онима из 2018, када смо кренули наш развојни циклус, видели бисмо да је приход повећан за 35% односно да је повећање 273 милиона еура, а ЕБИТДА је увећана за 215 милиона евра, што је дупло више од 2018. године када је износила само 210 милиона евра.
То само говори колико суштински мењамо нашу компанију на боље и колико смо били у праву што смо кренули у нови инвестициони циклус.
Да нисмо то урадили наша ЕБИТДА које је била 2018. око 200 милиона евра сада би уместо 425 била приближно нула и Телеком Србија би дефинитвно био губиташ без икаквих шанси да се врати у телекомуникациону игру.
Пошто сте у телекомуникационој игри, да ли то значи да вам је и профит већи него 2021. године и да ће акционари добити дивиденде?
Што се тиче профита и дивиденди можемо обрадовати акционаре да ће Телеком Србија и ове године исплатити дивиденде. И поред значајног скока камата остварили смо профит већи него 2021. године и он износи 13.3 милијарди динара. Профит би био скоро 3.5 милијарди динара већи да су камате биле на нивоу 2021.
И поред тога понављам, успели смо да растом прихода надокнадимо ову разлику и да имамо већи профит.
Дивиденде ће бити исплаћене у вредности 50% профита и износиће 6.7 милијарди динара. Овим путем бих подсетио да је Телеком за својих 26 година постојања исплатио преко милијарду еура дивиденди акционарима.
У групи нису баш сви успешни, попут Арене, која је забележила губитке. Колики је минус ?
Један од кључних разлога нашег успеха јесте и наш спортски канал Арена.
Арена је прошле године постала богатија за Премијер лигу.
Ово употпуњавање и комплетирање наше понуде спортског садржаја и главни је разлог зашто смо прошле године имали значајан раст нових корисника на нивоу Групе.
Арена је постала најзначајнија медијска кућа у региону и присутни смо у скоро 4 милиона домаћинстава у 6 земаља бивше Југославије.
Све ово указује да ће приход Арене у наредном периоду значајно расти, како од маркетинга, тако и од дистрибуције другим операторима у региону, али и од директне продаје Арена cloud апликације.
Нисте ми одговорили колики је губитак Арене?
Велики инвестициони циклус у спортска права који је кључан за наставак брзог раста групе јесте разлог што је Арена, ако се гледа независно, у 2022. години имала губитак од око 100 милиона евра, на који смо ми свакако рачунали, јер у почетном циклусу морате да поднесете такав трошак, да бисте направили платформу од које ћете на крају приходовати.
Тренд раста прихода је такав да ће Арена до 2025. постати независан профитни центар тј. да неће више бити само подршка у понуди читавој Телеком Србија Групи него и независан профитни центар који ће доносити додатни профит Групи.
Хоће ли ће профит донети и преузимање Глобатела о чему јавност прича. Да будем прецизнија, да ли је тачно да је то ваша нова аквизиција?
Намеравамо да преузмемо Глобател и мислимо да је то добар пословни потез.
Сви они који анализирају билансе Глобатела треба да знају да МВНО већи део свог прихода даје оператору од кога изнајмљује мрежу у овом случају је то био оператор А1.
Када саберете Глобателову званичну ЕБИТДА и део који су плаћали А1, дођете до праве вредности профита овог оператора.
То ће после завршетка аквизиције бити део профита Телекома Србија.
Они имају 92 хиљаде активних корисника, претежно међу младима, а то је сегмент где је МТС у задњих десетак година имао пад тржишног удела. Нови корисници и нови под бренд омогућиће нам нови раст у овом сегменту. О детаљима комерцијалне понуде не могу да причам због пословне тајне, али могу рећи да је понуда коју смо добили повољнија од оне којом се лицитира у јавности.
У јавности се лицитира, бар сам ја тако чула, да сте успоставили и сарадњу са Банк оф Америца. Има ли истине у томе или је и то пословна тајна па не желите да говорите?
Не могу вам потврдити име велике финансијске банке са којом смо скоро потписали уговор.
Та велика, и за нас као компанију веома значајна вест, биће врло брзо објављена. Оно што је сигурно, то је да ће нам тај уговор осим стабилног пословања и наставка нашег развоја омогућити и лакше стварање партнерстава са америчким компанијама.
Наиме у априлу смо имали састанак са топ менаџментом Амазона а у следећих пар месеци имаћемо састанке са свим великим дигиталним компанијама као Apple, Facebook , Netflix итд. Циљ нам је да направимо стратешка партнерства са највећим дигиталним компанијама на свету како би ојачали позицију наше компаније.
Да ли је та банка тражила посебне гаранције да сте способни да вратите новац ?
Карактеристика свих кредита које смо узели током 2022., као и најновијег, да су они узети без икаквих гаранција Телекома Србија.
По томе смо, сасвим сам сигуран, јединствени на српском тржишту.
Значи да велике светске банке верују у наш бизнис план и мислим да је то један од најбољих доказа транспарентног и доброг вођења компаније.
Истичем да стриктно водимо рачуна да ниво задужености компаније не пређе 3,5 x ЕБИТДА, што је стандардан ниво задужености за телекомуникационог оператора који је у експанзији.
Новац добијате јер вам банке и други партнери верују да је ваша развојна стратегија добра и да Телеком није на странпутици?
Телеком Србија је дефинитвно на добром путу развоја.
На свим састанцима са највећим финансијским институцијама света као и највећим дигиталним компанијама када презентујемо нашу стратегију и ко смо ми са поносом могу да истакнем искрено одушевљење највећих светских играча са тим шта смо урадили за кратак временски период а поготово шта планирамо и како ми видимо телекомуникациону будућност за 10 и 15 година.
Зато сматрам да ће Телеком Србија искористи снагу коју има у развоју садржаја и дигиталних сервиса и моћ интернета да то понуди читавом свету и да ћемо као компанија постати светски телекомуникациони играч.
Да ли због тог статуса настављате да ширите и своју пословну мрежу у другим државама ван региона и шта је следећи корак у тој области?
Телеком Србија и даље наставља да шири своје пословање.
После Швајцарске и Северне Македоније на реду су Немачка (где током јуна отварамо прве пословнице) и Турска где у септембру крећемо са продајом ТВ пакета.
Имамо јасну стратегију да повећамо значајно број наших корисника у дијаспори нудећи им ТВ пакет, мобилну телефонију и дигиталне сервисе.
Оно што јесте импозантно је да ћемо до краја године фактички пословати на тржиштима која заједно имају преко 200 милиона становника. Настављамо и са даљим развојем нашег Фонда за финансирање старт-уп компанија. До сада смо одабрали 9 старт уп пројеката које финансирамо. Ове године ћемо наставити са проналажењем нових дигиталних идеја. Такође смо ове године потписали и стратешко партнерство са америчким гигантом компанијом Мајкрософт, који ће подржати наше инвестиције у стартапе.
Имате ли идеју како да вас подржи Европски парламент и да отклоните недоумице око вашег пословања?
Одлуке Европског парламента и све што се дешавало су добра лекција Унитед Групи де не може да се уради све што се жели и поред агресивне медијске кампање и улагања милиона еура у компаније за лобирање као што је Британски Highgate.
Од 14 циљаних амандмана усвојена су два где се помиње Телеком Србија, а први пут се Унитед Група помиње у амандману 17ц због медијских притисака које су примењивали на евро парламентарце.
Дубоко поштујемо одлуке европског парламента и сматрамо да ћемо нашом отвореношћу и транспарентношћу отклоните све недоумице о пословању Телекома Србија, пре следећег извештаја. Сматрамо да европски парламент треба да похвали пример Телекома Србија јер ми промовишемо сарадњу са европским институцијама, компанијама и медијима.
Ми смо партнери ЕИБ, Euronews-a и Водафона и прва смо српска компанија која је отворила представништво у Бриселу.
Поред телекомуникационе делатности Телеком Србија постаје и значајна продукцијска компанија. Како се носите на том тржишту?
Потпуно је евидентно да је Телеком Србија померио границе наше продукције.
Чињеница је да су улагања у филмску индустрију значајно повећана у последњих неколико година.
Осим филмског центра који је повећао свој буџет за више од 40 пута на једну милијарду годишње Телеком Србија се придружио од 2018. улагању у сопствену продукцију са буџетом од 2 милијарде динара годишње.
Телеком Србија је донео још две додатне вредности. Прво, интензивно радимо на интернационализацији наших серија и већ сад их продајемо на 5 континената. Друго, разговарамо са власницима највећих платформи о копродукцијама и план нам је да неке од њих доведемо у Србију да имају сопствене студије и продукционе центре. Све то ће допринети даљем развоју филмске индустрије.
У јавности се перцепира да ваша компанија издваја велика средства за серије и хонораре глумаца. Има ли истине у цифрама које су се појавиле у јавности и да ли су из ваше куће пласиране?
Чињеница је да је Телеком Србија радио са више од 15 различитих продукционих домаћих кућа како би свима дао шансу.
Чињеница је и да Телеком Србија ни једанпут није сугерисао нити се мешао сугестијама око избора глумаца и осталих радника на филму.
Чињеница је да Телеком Србија ни на један начин није звао глумце да врши било какав притисак на њих и чињеница је да се држи својих уговора и пословне тајне те Телеком Србија никоме није дао нити један податак из уговора који имамо са локалним продукцијама.
Све што ради Телеком Србија јесте у духу развоја српске кинематографије и то су чињенице које морају да се констатују и респектују.