ПАНДЕМИЈА "ОТВОРИЛА" ЗЕЛЕНЕ КОРИДОРЕ ЗАПАДНОГ БАЛКАНА: Откривамо како лекови стижу брже него икада
Тзв. Зелени коридори, уз подршку ЦЕФТЕ, отворили су пут возачима да ефикасније достављају робу, без застоја на границама
Регионална иницијатива за успостављање тзв. Зелених коридора имала је важну улогу у очувању привреде Западног Балкана од избијања пандемије коронавируса.
НОВИ СКОК БИТКОИНА: Обновљено интересовање великих инвеститора за улагање у криптовалуту
МЛАЂИ ОСНОВЦИ ПРЕЛАЗЕ НА ОНЛАЈН НАСТАВУ: Шта мучи родитеље - три питања са којима се у корони најчешће суочавају
ЉУДИ ДИЖУ КРЕДИТЕ ДА БИ "ПОКРИЛИ" ТРОШКОВЕ САХРАНЕ: Скуп бизнис или нужно поскупљење погребних услуга?
У протеклој години време чекања камиона са најтраженијом робом - медицинском опремом, лековима, прехрамбеним производима и сточном храном на граничним прелазима држава Централноевропског споразума о слободној трговини (ЦЕФТА) скраћено је за два пута.
Према подацима које је изнео директор ЦЕФТА Секретаријата Емир Ђикић, Зелене коридоре користило је 80 одсто камиона у региону и за скоро пола милиона камиона омогућен је приоритетни пролазак и поједностављене процедуре.
- Све то је утицало на смањење трошкова трговине. Иако смо сведочили затварању граница широм света, поносни смо што смо овом иницијативом успели сачувати трговинске токове и скратити време чекања на граничним прелазима, а истовремено грађанима осигурати доступност најпотребније робе - изјавио је Ђикић.
Зелени коридори успостављени су управо у време када се епидемије коронавируса почела ширити по нашем региону. ЦЕФТА Секретаријат је у сарадњи са Транспортном заједницом и Саветом за регионалну сарадњу (RCC) успоставио ову важну иницијативу за лакши прелазак граница. Тако је и Србија, примера ради, укључена у систем Зелених коридора на граничном прелазу Рача са БиХ.
Раније студије Светске банке показале су да превозници на граничним прелазима на Западном Балкану годишње проведу чак 26 милиона сати. Транспортни сектор и државе због тога годишње губе између 250 и 300 милиона евра. То укључује трошкове транспортног сектора (транспортне и логистичке компаније), али и пропуштене прилике у погледу економске атрактивности и конкурентности региона.
Логистички трошкови у економијама региона двоструко су већи него у државама Европске уније.
Матеј Закоњшек, директор Транспортне заједнице, изјавио је да Зелени коридори служе економији и флуидности на границама током пандемије, али да их треба додатно прилагођавати и за будуће време.
- Морамо искористити добре резултате Зелених коридора, одржавати их и проширивати! Они требају наставити служити и после пандемије. Треба их прилагодити како би заувек остали зелени, а на њих такође треба гледати као на средство за олакшавање трговине широм региона и дуж целе транспортне мреже. То ће донети корист предузећима основаним како у Европској унији, тако и у региону - поручио је Закоњшек.
Ширење коридора на границе са ЕУ приоритет у 2021. С обзиром да пандемија још увек траје, фокус је и даље на неометаном протоку медицинских средстава.
Ипак, план је прво проширити систем Зелених коридора унутар региона, како би се односили и на кварљиву робу, воће и поврће, живе животиње и поверљиве економске субјекте, а потом и ка ЕУ.
Најављено је да ће ширење коридора на прелазе са земљама ЕУ бити један од приоритета у овој години. Развој овог концепта би осигурао да се не намећу ограничења ни за једног возача или транспортног радника при уласку у ЕУ.
- Концепт Зелених коридора доказује да су Европска унија и Западни Балкан спремни заједнички се суочити са истим изазовима. Ова сарадња огледа се у потреби да се осигура брзи проток основних добара, али уз то желимо промовисати побољшане моделе управљања границама - објаснио је Закоњшек.
За све ово неопходно је увођење нове, модерне опреме и дигиталних технологија на граничним прелазима, а користи од таквог модела рада су изузетно велике.
- Ова иницијатива је променила перспективу регионалне сарадње и показала њену снагу. Систем је успостављен за само неколико седмица договором стотина актера из јавног и пословног сектора, као и регионалних организације који су радили као једно тело. Мобилизовали смо све капацитете на 'зеленим прелазима' омогућавајући оживљавање трговине. Идентификовали смо и 'уска грла' система, што нам је показало пут за будуће активности - нагласио је Ђикић.
Он је појаснио да уколико камион превози основну робу, сви релевантни учесници на релевантним прелазима попут царина, фитосанитарних и ветеринарских инспекција или инспекција за храну добијају податке о томе унапред путем система за електронску размјену података (СЕЕД), пре него што пошиљка стигне.
- Циљ нам је да смањимо чекање на прелазима за најмање 30 посто, а усклађени и заједнички напори нам показују да можемо бити још оптимистичнији - поручио је први човек ЦЕФТА Секретаријата и додао:
- Према неким прогнозама, регион би захваљујући Зеленим коридорима могао уштедети и до 800 милиона еура, а ми смо посвећени искоришћавању потенцијала који ова иницијатива нуди. Милиони сати годишње проведени у чекању на прелазима не утичу само на трговину, већ и на околину. Један од приоритета зелене агенде и ЕУ подршке Западном Балкану је смањење загађења ваздуха. Верујемо да су наши напори за убрзање трговине и транспорта снажно повезани са зеленом агендом.