НЕБЕСКИ МОНОПОЛ - Како нискотарифни превозници креирају игру
Нискотарифне авиокомпаније су се наметнуле на европском небу што је приморало традиционалне превознике да се мењају.
"Нискотарифне авиокомпаније сада обављају 25 до 45 одсто ваздушног превоза у Европи, зависно од земље" и њихов удео незадрживо расте, рекао је Дидије Брехемје, специјалиста за ваздушни саобраћај фирме "Ролан Бержер".
Ирска компанија "Рајанер", са флотом од 300 "боенга 737" којих ће ускоро бити 400, повезује 186 аеродрома у 30 европских земаља с више од 1.600 дневних летова. Његов британски ривал "Изиџет" који ће ускоро добити свој 226. "ербас А320", оџава више од 1.400 летова дневно.
"Те две фирме заједно држе 70 одсто саобраћаја нискотарифног сектора", рекао је Брехемје. Ако се томе додају још само "Ер Берлин" (немачка компанија), "Вуелинг" (Шпанија), "Норвиџан" (Норвешка) и "Виз ер (Мађарска), нискотарифне компаније држе чак више од 90 одсто тржишта авио-превоза у Европи.
Снага тих компанија је то што су наметнуле промену "правила игре" нудећи веома ниске цене: путник плаћа само превоз, а све остале услуге: пртљаг, оброци, пиће и друго плаћа екстра, ако он то жели.
Ниске цене су засноване на високој стопи експлоатације авиона и продуктивности особља. То је привукло нову врсту путника који су спремни да жртвују удобност током неколико сати лета.
"Успон тих компанија је олакшан и убрзан интернетом који објављивањем конкурентских понуда руши цене", подсећа жан-Пјер Надир, председник и оснивач сајта "Easyvoyage.com".