14. Белдоцс – извештај са конференције за медије 2. фестивалског дана
Филмски центар Србије има и своју стратегију за препознавање домаћих аутора код страних фестивала, али пре свега – наши аутори имају добре филмове
На конференцији за медије 14. Међународног фестивала документарног филма Белдоцс, одржаној 10. септембра у Биоскопу Балкан, говорили су Гордан Матић, директор Филмског центра Србије, редитељи и редитељке филмова из српског такмичарског програма - Светлана Цемин, Оливер Ћирић, Марта Попивода, Теа Лукач, Никола Илић, Цорина Schwingruber Илић, Филип Мартиновић, аутори филмова из других фестивалских програма - Никола Стојановић, Алекса Борковић, Стефан Павловић и Анаис Llobet, и Марија Максић из Еуропеан Филм Challenge.
Гордан Матић, директор Филмског центра Србије, говорио је о подршци коју ФЦС пружа фестивалу и његовом значају:
-Белдоцс је један од заиста најбитнијих фестивала документарног филма у овом крају света, једно од референтних места где се аутори окупљају, где имају добар industry програм који пуно значи новим, младим ауторима. Филмски центар Србије подржава Белдоцс кроз награде домаћим ауторима, али и кроз филмове – сваке године повећавамо буџет за продукцију документарног филма. Ове године је рекордан буџет и износи око 80 милиона динара. Много озбиљније и развијеније државе и кинематографије имају отприлике такав буџет. Филмски центар Србије има и своју стратегију за препознавање домаћих аутора код страних фестивала, али пре свега – наши аутори имају добре филмове.
Марта Попивода, редитељка филма „Пејзажи отпора“, осврнула се на предстојећу српску премијеру:
-Сви смо јако узбуђени, посебно јер приказујемо филм код куће. Ово је филм који је сниман у Београду, делимично и у Пољској. И наша главна јунакиња, једна од првих партизанки у Србији и Југославији, живела је и провела своје последне дане баш у Београду. Јако смо узбуђени што ћемо чути реакције људи.
Марта Попивода говорила је и о главној протагонисткињи Соњи и значају њене борбе:
-Она је баба-стрина моје дугогодишње сараднице и косценаристкиње овог филма Ане Вујановић. Када сам упознала Соњу већ сам знала делић њене приче, схватила сам колико је она моћна приповедачица, колико је њена антифашистичка прича заправо значајна за нас данас и колико треба да нас инспирише, када имамо ситуацију растућих профашистичких дискурса и десних политика у читавој Европи и шире.
Анаис Llobet, косценаристкиња филма „Неми глас“, о упознавању са главним протагонистом филма је рекла:
-Хаважа смо упознали у Москви. Тек је био дошао из Чеченије, где су му претили зато што је хомосексуалац. Редитељ Река Валерик је успоставио веома дубок однос са њим када се преселио у Брисел. Први месеци су били ужасни јер је Хаваж изгубио глас и био веома истраумиран свиме што му се десило. Река му је доста помогао током тих првих месеци“. О изазовима током снимања филма, додала је: „Било је веома компликовано. Хаваж није говорио и није смео да буде виђен. Нисмо хтели да урадимо филм на уобичајени телевизијски начин, да стави шешир, маску или наочаре, већ смо хтели Хаважа да прикажемо на хуман начин, као особу, а не само сенку.
Марија Максић, менаџерка пројеката у Белдоцсу, говорила је о такмичењу Еуропеан Филм Challenge:
- То је филмско такмичење намењено филмофилима старијим од 18 година, са циљем да се популаризује и промовише европски филм. У сарадњи са партнерима из иностранства смо покренули овај пројекат како бисмо заинтересовали млађу публику, али и ону старију која воли филм, да се прикључи и самим тим освоји путовање на неки од фестивала А листе као што су Берлин, Кан или Венеција. Сходно пандемијској ситуацији, ове године као награду додељујемо филмски пројектор. Тренутно је у току последњи круг такмичења за ову годину који траје до 23. септембра и сви такмичари који током Белдоцса одгледају било који филм, могу освојити додатне бодове и повећати шансу за победу на такмичењу.