ОГРОМНА КРИЗА Кроација ерлајнса: Пословно ДНО је практично досегнуто
Суочава се са незапамћеном кризом, стручно особље масовно одлази, а пословање стагнира
Кроација ерлајнс суочава се са незапамћеном кризом, стручно особље масовно одлази, а пословање стагнира, пише данас немачки државни радио "Дојче веле" и пита се како то да у истом региону Ер Србија може успешно да послује, а хрватска национална авиокомпанија не може.
Прочитајте и :
Пилоти хрватске јавне компаније Кроација ерлајнс упутили су прошле недеље апел премијеру Андреју Пленковићу који се може протумачити и као својеврстан СОС позив. Према њиховом мишљењу, национални авио-превозник налази се пред сигурном пропашћу, уколико се нешто озбиљно не промени у најскорије време.
Драге Хрватице и Хрвати, драги моји суграђани, свима вама у домовини и исељеништву, од срца желим пуно здравља, обитељског задовољства и успјеха у новој 2018.! https://t.co/hRpSYAdpCv pic.twitter.com/7hI7S5Sd2K— Андреј Пленковић (@AndrejPlenkovic) Децембер 31, 2017
"Дојче веле" истиче само највеће проблеме: задњих година из компаније је отишла готово трећина пилота и механичара, авиокомпаније из суседне Србије и Словеније преузимају све већи део регионалног тржишта, број путника у авио-саобраћају саме Хрватске расте, док Кроација ерлајнс бележи све мањи број продатих карата, компанија распродаје имовину у циљу затварања финансијског биланса, а за ретке нове летове већ се изнајмљују страни авиони и комплетне посаде.
Оур хард working #CroatiaAirlinesTechs маке суре everything ис ин перфецт схапе бефоре every flight. :)
📷 Шиме Лугаров#CroatiaAirlines #Travel #Flight pic.twitter.com/XHbn7Q4SnF— Цроатиа Аирлинес (@croatiaairlines) January 19, 2018
На све те примедбе, министар саобраћаја Олег Бутковић изјавио је да је влада ипак вратила Кроацију ерлајнс на списак стратешких државних предузећа и да то само по себи доста говори о њеној бољој перспективи.
- То је флоскула -одговарају из Хрватског синдиката прометних пилота (HSPP), којем је однедавно на челу капетан Андре Шаринић, изјавио је Бутковић.
- Да ли ће та административна одлука компанији да донесе већи удео у саобраћају, да ли ће она да спречи егзодус стручњака? Да ли ће да обезбеди средства за пуку егзистенцију, а камоли за преко потребан раст, напредовање, одупирање конкуренцији - питају се у HSPP, те напомињу да сада нису потребне административне одлуке без стварне снаге, већ круцијалне одлуке, попут избора врхунског менаџмента.
А што се тиче менаџмента, ту за почетак и лежи највећа кривица владе, и то не само актуелне, јер је садашњи председник управе уједно четврти привремени кадар на тој функцији, док се главнина руководства није мењала око 20 година.
Хеадс ор таилс? Ит doesn't matter #CroatiaAirlines плане ис фабулоус anyway! 😊
📷 Шиме Лугаров! pic.twitter.com/RH5cfComWz— Цроатиа Аирлинес (@croatiaairlines) Новембер 1, 2017
Пилоти поручују да од власти траже професионални менаџмент, нестраначки изабран, који ће компанији дати шансу.
Према њиховом мишљењу Кроација ерлајнс више нема времена за оклевање - пословно дно је практички досегнуто, јер, како кажу, све досадашње управе само су уништавале компанију.
Поставља се и питање шта је то толико горе у Кроацији ерлајнс у односу на друга предузећа, па да радници дословно беже, осим што је позната чињеница да већ 13 година не успевају од управе добију колективни уговор.
Церар: Најбоље да Хрватска сама пристане на спровођење арбитраже
У синдикату пилота кажу да пилоти али и остали радници немају радне услове ни близу онима које имају колеге у другим европским компанијама.
Из Кроације ерлајнс отишла је трећина радника, а прави егзодус тек предстоји, уз то, међуљудски односи у компанији су последњих неколико година били катастрофални, а однос управе према радницима испод сваке критике.
Врло слично пилотима резонује и кабинско особље, из чијих редова немачки државни радио сазнаје да у том профилу већ десетак година Кроација ерлајнс никога не запошљава на неодређено време, већ само сезонски.
Хрватска новим законом предвиђа отуђење имовине српских фирми
- Други разлог одласка великог броја нас у друге авиокомпаније јесу примања која су тамо знатно виша. Иначе, задњих пет година су посебно отежани услови рада, што је многим колегама до те мере угрозило здравље да су морали да потраже посао на земљи. Унутар компаније постоји, међутим, разлика у задовољству радника из оперативе и радника у администрацији. Пилоти, механичари и кабински радници су под све већим притиском нових регулатива, радног времена, скраћених одмора и слично - изјавила је Сузана Артуковић Вуксан, председница Синдиката кабинског особља авиона.
Она упозорава на недостатак ваљане комуникације на релацији менаџмент-радници, на дугогодишњу недодирљивост управљачке структуре, као и на нерешавање растућих проблема.
Дојче веле се обратио и Бутковићевом претходнику, СДП-овом бившем министру Синиши Хајдашу Дончићу, који је изјавио да су у његово време били дужни да реструктурирају Кроацију ерлајнс и да је то била обавеза према Европској комисији.
- Морали смо да престанемо да улажемо јавни новац у ту компанију, а потом и да смањујемо број летова. Кад се данас говори да нас је претекла Ер Србија (Аир Сербиа), треба узети у обзир да српска држава та ограничења нема, јер није у Европској унији - рекао је Дончић.
Он је додао да је Кроацији ерлајнс за излаз из кризе потребно решење које садашња влада још није преузела од претходне, а то подразумева да нађу стратешког партнера у виду приватног мањинског сувласника.