СРПСКА АВИЈАЦИЈА МЕЊА ПРАВИЛА ИГРЕ! Компанија "Принце Авиатион" представила РЕВОЛУЦИОНАРНИ пројекат у овиру пословног летења
Српска ваздухопловна компанија "Принце Авиатион" остварила је огроман успех на Сајму пословне авијације у Женеви (ЕБАЦЕ 2024) и направила искорак који мења правила игре у пословном летењу. Они су на овом престижном скупу представили најновију структурну модификацију коју су обавили на летелици Цесни 525 „Цитатион Јет“ и изазвали велику пажњу присутних посетилаца и медија.
У свету где је повезаност императив, "Принце" је омогућио бежично (WiFi) повезивање путницима пословних авиона на начин на који то нико досад није учинио и померио парадигму пословног летења на виши ниво.
Наиме, ова српска компанија је прва у свету у пословни авион ове величине уградила хардверски систем базиран на Иридиум сазвежђу комерцијалних сателита који се зове Цертус 700 и ког производи компанија "Collins Аероспаце", док је компанија QCM пружила инжењерску подршку. Револуционарна идеја која се родила на прошлогодишњем Сајму остварена је за само годину дана, и остварено је оно што је свима осталима и даље само жеља, док је Београд постављен у центар мапе пословних авио-компанија из целог света.
- Овај подухват је осветлао образ српској авијацији. Први смо у свету успели да повежемо пословни авион са Иридијум сателитима који обитавају у ниским орбитама, што значи много бржи и јефтинији интернет. Цена интернета је сада 10 пута мања него што је то био случај досад - каже сувласник компаније "Принце Авиатион" Веселин Јевросимовић.
Иначе, и ЕАСА (Еуропеан Унион Авиатион Safety Agency) и ФАА (Федерал Авиатион Administration) су сертификовали овај пројекат, тако да је авион са овом врстом интернета већ у саобраћају.
- Тим инжењера компаније Принце Авиатион је успео да спроведе изузетан и врло захтеван пројекат. Колико год некима деловало другачије, то је веома компликован процес, и ово је само нама пошло за руком - први на свету имамо авион ове врсте који је успоставио комуникацију са Иридијум сателитом, што је до сада била само хипотетичка претпоставка, коју смо данас претворили у стварност. Овде смо права атракција на Сајму, највећа је гужва око нашег авиона - каже Јевросимовић, и наглашава да ово значи много за домаћу авио индустрију.
Занимање светске јавности за овај производ српске компаније је огромно, и велики број новинара је сваког дана био код нашег авиона. Чак је и чувени Стив Варсано, који има најпопуларнију емисију о авијацији, био одушевљен, и направио је своју емисију о српском пројекту.
- Очекујемо долазак великог броја пословних авиона из целог света у Београд на имплементацију овог система. Ми смо само првог дана на сајму потписали 10 уговора - поручује Јевросимовић.
Кад је реч о производу који је представљен на Сајму, сувласник "Принце"-а каже да је реч о правој револуцији на тржишту:
- С обзиром на то да је време драгоцено и интернет у авиону се до сада сматрао луксузом, и с обзиром на то да је интернет до сад био енормно скуп, ово што смо ми данас урадили је буквално game-changer у авио-индустрији, што значи да ће цена интернета у авионима бити 10 пута мања него што је до сада била... Ово се неће допасти многим сателитским компанијама које су до сада пружале услугу, али од данас па надаље интернет се неће више сматрати луксузом у авиону - каже Јевросимовић.
Српска компанија је у примени овог система кренула од своје Cessne, али најављују да је логично, с обзиром на то да поседују знање и експертизу, да ће се ширити и на друге типове авиона.
- Са сателитском компанијом Иридиум смо овај посао договорили прошле године. Наш технички тим је проценио да то можемо да изведемо. С друге стране, ми смо веровали у знање наших инжењера и авио-стручњака. Са овим пројектом смо доказали да смо посебни и другачији - наглашава Јевросимовић.
Принце Авиатион је, иначе, веома призната и реномирана авио-компанија на глобалном нивоу. Она успешно и квалитетно послује већ деценијама, и много је познатија на међународном плану него домаћој јавности.
- У компанији ради 60 пилота, имамо више од 150 стручно обучених инжењера у сервисном департману, а Принце је сертификован за техничку подршку великим светским компанијама као што су Cessna, Фалцон, Collins, Гармин... Већ више од деценију многа позната имена и авио-куће долазе и сервисирају своје авионе у Принцовим хангарима. Када дођете овде на сајам или било где друго, сви знају за нашу компанију - каже Јевросимовић.
Добра страна ове револуционарне интернет везе је да добро ради и у лошим временским условима, пошто сателит левитира у орбити на само 25-26 километара од Земље. Сигнал је много јачи него у случају других сателита, што значи и мању антену на самом авиону. Кад је реч о корисничком аспекту, предности су јасне, али велики значај ово решење има и за праћење и надзор авиона.
Веселин Јевросимовић је поносан и на синергију знања која је била потребна да се оствари један овакав пројекат.
- Мој интерес је да улажем у високотехнолошке компаније, а Принце Авиатион није само авио-компанија, него је и високотехнолошка компанија која у свом пословању примењује све најсавременије технологије. С друге стране, ја сам и власник компаније Цомтраде, која има више хиљада софтверских инжињера, тако да могу да кажем слободно да имамо критичну масу знања која може да одговори свим технолошким изазовима, како на земљи, од развоја софтвера, тако и у ваздуху, то јест у авио-индустрији, преко компаније Принце авиатион.
Компанија Принце Авиатион је специјализована за пословну авијацију, и функционише у три сегмента. "Принце" пружа услуге charter-a у пословној авијацији, што је први сегмент пословања, и има флоту која у овом тренутку броји око десетак авиона.
Како истиче сувласник Принце-а, ова компанија је веома јака у сервису и supportu, што је и најјачи део Принце авијације, и у овом сектору је ангажовано 150 високостручних авио-инжењера. Имају уговоре са Цесном и Фалцоном, а у "Принце"-ове хангаре малтене из целог света довозе пословне авионе на сервис.
- Најскупља ствар у авиону је мотор. Мотори на авиону учествују са 70 одсто цене саме летелице. Име број један у моторима је компанија Pratt анд Whitney, од чије стране је Принце Авиатион ауторизован сервисни центар. Око 80 одсто пословних авиона има те моторе. До пре две године ови мотори морали су да се возе у Енглеску на сервис, али од пре две године, кад је Принце добио уговор, та сервисна услуга се обавља у Београду - поносан је Јевросимовић на други сегмент пословања компаније.
Трећи сегмент пословања компаније Принце Авиатион је едукација. Компанија поседује своју Летачку академију за професионалну обуку пилота, и овај систем функционише перфектно, те сваке године добијамо одлично обучене нове пилоте.
Извор: Србија Данас/Телеграф Бизнис