ПУТ У СУНОВРАТ ФИНАНСИЈА: ММФ саветује ЦГ да не гради ауто-пут
Међународни монетарни фонд упозорио је црногорске власти да би у случају фискалних шокова требало да одложе изградњу највеће инвестиције - изградњу ауто-пута.
"Власти би трабало да дефинишу мере за случај непредвиђених фискалних шокова, а први ресурс за то је одлагање или смањење потрошње за градњу ауто-пута", саопштили су директори ММФ-а.
У извештају ове организације се, између осталог, наводи како Црна Гора остаје рањива због смањења иностране потрошње и значајне потребе за финансирањем која повремено излаже земљу поремећајима на међународним финансијским тржиштима. Из ММФ-а су такође истакли да пројекат ауто-пута Бар - Бољаре ставља велики терет на јавне финансије, погоршава дуг и услове за финансирање ризика, пишу Вечерње Новости.
Ово није први пут да ова организација упозорава црногорске власти на економске проблеме у које би могла упасти због ауто-пута. Како су у неколико наврата саопштили, почетак тог пројекта Црну Гору гура у велике проблеме, пре свега у раст дуга.
Курс диже дуг у облаке
Ово упозорење стигло је неколико дана након што је кредит, који је Влада узела од кинеске Ексим банке, због раста долара порастао за преко 105 милиона евра. На дан потписивања овог доларског кредита 30. октобра прошле године, један евро је вредео 1,27 долара, па је кредит износио 743 милиона евра, а сада евро вреди 1,112 долара. Кредит кинеске Ексим банке од 944 милиона долара, који је Влада потписала крајем октобра, сада вреди 848 милиона евра.
Из Министарства финансија недавно су саопштили да ће у наредном периоду наћи најповољнији механизам за заштиту од курсног ризика у аранжману са Ексим банком, а најкасније до почетка отплате главнице кредита за ауто-пут за шест година.
Међутим, због кредита узетог у доларима без заштите од валутног ризика, проблеми почињу већ сада када почиње узимање тог кредита. Црна Гора финансира изградњу ауто-пута тако што ће новац од кинеског кредита повлачити у тренутку када кинеском извођачу треба да плати рату.
У наредна два месеца држава извођачу треба да плати две рате аванса од по 10 одсто процењене вредности радова од 809 милиона евра, или укупно 162 милиона евра. Обрачун следеће рате почеће када извођач потроши овај новац за изградњу и износиће онолико колико буде вредела нова фаза радова. Међутим кинески извођач је већ почео да уговара куповину опреме, материјала и набавку услуга, већином из Кине и то у ценама у доларима. То значи да ће због раста курса оне сада бити много веће у еврима и да ће све то утицати на повећање процењене вредности изградње ауто-пута од 809 милиона евра.
Платиће грађани
Најновији "намет" који ће грађани морати да плаћају због ауто-пута је и наменска такса на малопродајну цену горива у висини од 0,05 евра по литру. Увођење таксе биће део економских реформи државе у периоду наредне две године, које су усвојене на седници Владе. Овом реформом ће, према званичним проценама, буџетски приходи бити повећани за девет милиона евра. Наплати таксе, која би требало да почне чим крену први радови на изградњи деонице Смоковац Матешево, претходиће измена Уредбе о начину образовања максималних малопродајних цена нафтних деривата.
Повећање акциза уследиће и у другој половини ове године, а у Министарству финансија нису могли да саопште колико ће тачно поскупети акцизни производи.
"У циљу даље хармонизације акцизне политике са законодавством Европске уније, ревидирањем Закона о акцизама, извршиће се постепено повећање акцизних стопа на акцизне производе, који ће се након извршене анализе њиховог утицаја на буџет и пословни амбијент, предложити Влади", казали су у овом ресору.